GT

FIA GT3: Paul van Splunteren/Maxime Soulet op pole voor race één

480_splunteren_9453

Het twee Heico Mercedessen van Dominik Baumann/Brice Bosi en Christiaan Frankenhout/Patrick Hirsch zetten tijdens de kwalificatie voor de eerste FIA GT3-race de snelste tijden op de klokken maar door een straf, opgelopen in de vrije training, zullen ze van de plaatsen elf en twaalf moeten vertrekken. Daarmee ging de pole position naar de als derde geklasseerde combinatie Paul van Splunteren/Maxime Soulet met de Prospeed Porsche 911 GT3 R. Met een vierde plaats scoorden vader en zoon Van de Laar ook uitstekend.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Bart Buijs, Erik van der Schaaff en Klaas Norg

Even over 10.00 uur is het tijd voor de eerste officiële kwalificatie van het FIA GT3 European Championship. Na de langere vrije trainingen van gisteren hebben de rijders nu slechts twintig minuten om een goede tijd op de klokken te zetten. Meteen kiezen alle 28 combinaties dan ook het asfalt. De Reiter Lamborghini van Nikolaus Mayr-Melnhof/Albert von Thurn und Taxis, gisteren al koploper in de eerste vrije training, is de eerste die een snelle tijd op de klokken zet en het veld aanvoert. Op twee de schitterende Ford GT van Markus Palttala en Jesse Krohn. Diverse rijders hebben nog duidelijk moeite met het ondanks een fraai herfstzonnetje koude asfalt want regelmatig staat er een auto na een spin in de verkeerde rijrichting.

Halverwege de training heeft de Heico Mercedes van Dominik Baumann en Brice Bosi de leiding overgenomen direct gevolgd door hun teamgenoten Christiaan Frankenhout/Patrick Hirsch. Met nog zes minuten te gaan moet de kwalificatie worden stilgelegd met code rood als één van de combinaties midden op de baan stilvalt. De resterende minuten wordt het daarmee erg druk op de baan en zal het dus niet meevallen om een snelle tijd op de klokken te krijgen.

480_crash_7590

Meteen is het echter weer code rood als de Ford GT van Mikko Eskelinen bij het uitkomen van de Slotemakerbocht richting het Scheivlak hard de vangrail in gaat. De rijder is ondanks de harde klap oké maar de vangrail is zodanig beschadigd dat reparatie, met nog drie minuten kwalificatie te gaan, noodzakelijk is.

Omdat herstel enige tijd gaat vergen en de kwalificatie voor race twee direct na de eerste kwalificatie verreden moet worden, besluit de organisatie de resterende minuten te schrappen. De stand na zeventien minuten is daarmee dus ook de eindstand waarbij de twee Heico Mercedessen de eerste twee plaatsen bezetten. Direct na de kwalificatie wordt echter duidelijk dat de twee Heico Mercedessen tien plaatsen straf hebben gekregen voor inhalen onder rood tijdens de vrije training. Daarmee gaat de pole position naar Paul van Splunteren/Maxime Soulet, gevolgd door de Ferrari van Michael Lyons en Filip Salaquarda. Een prachtige vierde plaats op de grid is er voor vader en zoon Van de Laar.

480_vd_laar_4772

Uitslag kwalificatie 1, FIA GT3 European Championship
Formido Finaleraces, Circuit Park Zandvoort, zaterdag 15 oktober 2011
1 Dominik Baumann (AUT) Brice Bosi (LUX) Heico Motorsport (DEU) Mercedes-Benz SLS AMG GT3 1:38,894 (tien plaatsen straf voor race één)
2. Christiaan Frankenhout (NLD) Patrick Hirsch (DEU) Heico Motorsport (DEU) Mercedes-Benz SLS AMG GT3 +0,169(tien plaatsen straf voor race één)
3. Paul van Splunteren (NLD) Maxime Soulet (BEL) Prospeed Competition (BEL) Porsche 911 GT3 R + 0,425

480_ferrari_9368

4. Michael Lyons / Filip Salaquarda Ferrari 458 Italia + 0,632
5. Nikolaus Mayr-Melnhof (AUT) Albert von Thurn und Taxis (DEU)
Reiter Engineering (DEU) Lamborghini Gallardo LP600 + 0,736
6. Ronald van de Laar (NLD) Dennis van de Laar (NLD) Aevitae Bleekemolen Racing (NLD) Porsche 911 GT3 R + 1,254
7. Gregoire Demoustier (FRA) Mike Parisy (FRA) Graff Racing (FRA) Mercedes-Benz SLS AMG GT3 + 1,429
8. Markus Palttala (FIN) Jesse Krohn (FIN) Fischer Racing (DEU) Ford GT + 1,662
9. Daniel Brown (GBR) Glynn Geddie (GBR) AF Corse (ITA) Ferrari 458 Italia + 1,706
10. Francesco Castellacci (ITA) Federico Leo (ITA) AF Corse (ITA) Ferrari 458 Italia + 1,813
11. Petri Lappalainen (FIN) Jan Heylen (BEL) Prospeed Competition (BEL) Porsche 911 GT3 R + 1,859
12. Max Nilsson (SWE) Henry Zumbrink (NLD) Reiter Engineering (DEU) Lamborghini Gallardo LP600 + 1,932
13. Harrie Kolen (NLD) Nick Catsburg (NLD) Faster Racing by DB Motorsport (NLD) BMW Z4 GT3 + 2,295
14. Leonid Machitski (RUS) Stefan Rosina (CZE) Gravity Charouz Racing (CZE) Mercedes-
Benz SLS AMG GT3 + 2,469
15. Gregory Franchi (BEL) Didier Andre (FRA) Belgian Audi Club (BEL) Audi R8 LMS + 2,498
16. Duncan Cameron (GBR) Matt Griffin (IRE) MTech Motorsport (GBR) Ferrari 458 Italia + 2,808
17. Mikko Eskelinen (FIN) Christoffer Nygaard (DNK) Fischer Racing (DEU) Ford GT + 2,808
18. Csaba Walter (HUN) Claudia Huertgen (DEU) Need for Speed Team Schubert (DEU) BMW Z4 GT3 + 2,809
19. Mark Patterson (USA) Joseph Osborne (GBR) United Autosports (USA) Audi R8 LMS + 3,242
20. Jerome Demay (FRA) Dino Lunardi (FRA) Sainteloc Racing (FRA) Audi R8 LMS + 3,838
21. Zakary Brown (USA) / Matthew Bell (GBR) United Autosports (USA) Audi R8 LMS + 4,294
22. Gael Lesoudier (FRA) Maxime Martin (BEL) Aston Martin DBRS9 + 4,625
23. Pierre Hirschi (CHE) Guilvert Sainteloc Racing (FRA) Audi R8 LMS +5,454
24. Jean-Claude Lagniez (FRA) Julien Briche (FRA) Team Cine Cascade (FRA) Lamborghini Gallardo LP600 + 6,072
25. Jan Stovicek (CZE) Jakub Knoll (CZE) Gravity Charouz Racing (CZE) Mercedes-Benz SLS AMG GT3 + 7,979
26. Edouard Mondron (BEL) Gael Castelli (FRA) Aston Martin DBRS9 + 8,847
27. Edward Sandstroem (SWE) Abdulaziz Al Faisal (SAU) Need for Speed Team Schubert (DEU) BMW Z4 GT3 + 15,656
28. Philippe Giauque (CHE) Thomas Jaeger (DEU) Graff Racing (FRA) Mercedes-Benz SLS AMG GT3 geen tijd
29. Enzo Ide (BEL) Christopher Haase (DEU) Belgian Audi Club (BEL) Audi R8 LMS geen tijd
30. Hoevert Vos (NLD) Jeroen den Boer (NLD) Faster Racing by DB Motorsport (NLD) BMW Z4 GT3 geen tijd

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet