NASCAR

NASCAR: Phoenix opnieuw geasfalteerd. Eerste Brandstofinjectietests

Op de opnieuw geasfalteerde tri-oval van Phoenix vond eerder deze week een uitgebreide test plaats. Het circuit werd het afgelopen jaar volledig opnieuw geasfalteerd. De afgelopen dagen werd er ter voorbereiding van de Chase wedstrijd uitgebreid getest. Ook het nieuwe brandstofinjectiesysteem van McLaren(EFI) werd door de eerste teams onder de loep genomen.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

2011_brad_keselowski_phoenix_test
Bij het team van Penske Motorsports werd uitgebreid met het nieuwe brandstofinjectiesysteem
van McLaren getest.

Totaal vernieuwd Phoenix
Het circuit van Phoenix heeft een volledige metamorfose ondergaan. Het werd opnieuw geasfalteerd en er moest ruim 23.000 ton asfalt en 7000m2 beton verwerkt worden. In februari van dit jaar maakte het management van het circuit bekend dat er voor het eerst sinds 1990 opnieuw veranderingen zouden plaatsvinden. Vooral aan de banking en de configuratie werden ingrijpende veranderingen aangebracht om het close racen nog meer te verbeteren.

Ford-coureur David Ragan: “Het is nogal “cool”met de nieuwe banking. De baan is zelfs sneller geworden. Telkens wanneer er een circuit opnieuw geasfalteerd moet worden heb je een periode nodig waarin het asfalt nog dragende is. Het begint nu tot zijn recht te komen maar het zal nog wel even duren hoe het er voor ons uit gaat zien. Deze baan kan alleen maar beter worden. Ik denk dat het een heel goede wedstrijd gaat worden.”

2011_jjjj
De jeugdige fans van Jeff Gordon en Jimmie Johnson mochten niet ontbreken.

Robin Pemberton van NASCAR: “De test stelde de teams in de gelegenheid om ervaring te verzamelen voor de wedstrijd volgende maand in Phoenix. Dit is een totaal nieuwe faciliteit. De teams kunnen hun oude notitieboeken weggooien en opnieuw beginnen. Deze opnieuw geasfalteerde banen hebben tijd nodig om tot hun recht te komen en dit is ook de reden waarom er hier getest wordt. De teams experimenteren met een veel verschillende opties en dit is hetgeen dat zij moeten doen.”

Overigens kwamen de teams van Penske Motorsports, Hendrick Motorsports en MWR voor het eerst met de elektronische brandstofinspuiting naar Phoenix. Dit door McLaren ontwikkelde systeem is volgend jaar verplicht in de NASCAR Sprint Cup-series en vervangt de oude carburateurs.


2011_skinner_phoenix_test
Eén van de eerste auto's met het EFI systeem van McLaren dat volgend jaar
verplicht wordt. Hier de MWR Toyota van Mike Skinner.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet