BTCC

Sport Kort: Ceccon kampioen Auto GP, spanning BTCC, Van Dam 10de in Japan

ceccon_title

Kevin Ceccon is de nieuwe kampioen in de Auto GP, terwijl de BTCC een extreem mooie ontknoping tegemoet gaat en Carlo van Dam actief was op Japanse bodem. Hier een korte round-up van races van afgelopen weekend die we nog niet besproken hebben.

Tekst: Marc Kok / PR
Fot’s: PR

Auto GP
Met een 4de en 7de plaats in de slotraces van het seizoen op Mugello, wist Kevin Ceccon net aan het kampioenschap te veroveren.

ceccon_title2

De recent 18 jaar oud geworden Italiaan bleef daarmee in de titelstrijd slechts drie puntjes (130 om 127) voor op Luca Filippi, die met een 2de en 4de plaats nog erg dicht in de buurt kwam van Ceccon. "Het ging bijna mis, omdat ik in de laatste race op een gegeven moment 8ste lag en Filippi plek 3 aan het aanvallen was. Ik moest dus naar voren en dat lukte. Ik was na afloop zo blij, dat ik de hele uitloopronde met mijn handen uit de cockpit hebben zitten zwaaien’’, aldus de zeer blije kampioen.

btcc_brandshatch

BTCC
In de strijd om het British Touring Car Championship is het bijzonder spannend. Met nog één weekend voor de boeg, heeft klassementsleider Matt Neal (225 punten) slechts een minimale voorsprong op Jason Plato en Gordon Shedden (beiden 220). Nadat Plato afgelopen weekend de eerste twee manches op Brands Hatch had gewonnen, sloeg Neal in de derde heat terug. Met nog 52 punten te behalen op Silverstone, tijdens de slotraces op 15 en 16 oktober, gaat het kampioenschap 2011 een geweldige climax tegemoet.

Carlo van Dam tiende op Autopolis
Carlo van Dam is afgelopen zondag samen met zijn Japanse teamgenoot Yutaka Yamagishi tiende geworden in de Kyushu 250 KM op het circuit van Autopolis, de zevende race om het Japanse Super GT kampioenschap 2011. De Nederlandse autocoureur bestuurde voor het eerst een Ferrari F430 GTC van het team LMP Motorsport. "We startten op de elfde plaats in de GT300-klasse en werden uiteindelijk zonder veel spektakel tiende. Dat was ook de positie waar deze Ferrari dit weekeinde qua snelheid thuishoorde’’, aldus Van Dam. "Tijdens de kwalificatietraining waren we één van de teams wiens auto niet echt optimaal functioneerde op de zachtste banden en dus vielen we net uit de toptien. In de race kenden we geen problemen, maar het verschil in snelheid met de kop was gewoon net iets te groot om verder op te klimmen, dus tiende was hier gewoon het maximale resultaat.’’ Over twee weken start Carlo opnieuw voor het Japanse LMP-team als op het circuit van Motegi de laatste Super GT-race van dit jaar wordt verreden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet