Formule 1

Formule 1: Alonso wint enerverende Australische GP

Fernando Alonso heeft de Grote Prijs van Australië op zijn naam geschreven. In een waar spektakelstuk dat aan elkaar hing door Safety Car-situaties, trok de Spanjaard al snel de leiding naar zich toe, om die vervolgens niet meer uit handen te geven. Met de overwinning, de tiende uit zijn carrière, maakt Alonso zich in het kampioenschap alweer veertien punten los van zijn achtervolgers.

Tekst: Daan Jeuken

Al in de opwarmronde beloofde de race een spectaculaire te worden. In de laatste bocht van de warm-up spinde Juan Pablo Montoya namelijk en hij moest het hele veld voorbij laten gaan. Geluk bij een ongeluk voor de Colombiaan had Giancarlo Fisichella problemen met zijn wagen, waardoor een extra opwarmronde werd ingelast en Montoya zijn positie weer terug kon pakken.

Bij de start leek in eerste instantie iedereen goed weg te komen, maar achterin het veld kwam Felipe Massa in de sandwich tussen Rosberg en Klien terecht, met een crash als gevolg. Toen ook Jarno Trulli, na een akkefietje met Coulthard, spinde was de eerste Safety Car-situatie een feit.

Bij de herstart leek Jenson Button, die zijn leidende positie bij de start had weten te behouden, goed wakker te zijn, maar hevig onderstuurd kwam hij het rechte stuk op, wat het voor Alonso een koud kunstje maakte om de leiding over te nemen. Vervolgens zag Button de wereldkampioen aan de horizon verdwijnen.

De startcrash van Felipe Massa zorgde er enkele ronden later opnieuw voor dat de Safety Car moest opdraven, want Christian Kliens bolide was dusdanig beschadigd dat hij plotsklaps linksaf de muur in verdween. Toen de marshalls hun schoonmaakwerkzaamheden hadden verricht kreeg Jenson Button een déjà vu, want bij de herstart, die Alonso fenomenaal uitvoerde, kreeg Button dit keer Räikkönen om zijn oren.

Na deze hectische openingsfase kwam de race in een wat rustiger vaarwater terecht. Iedereen begon aan hun pitstops, en de verschillende strategieën kwamen tot uiting. Al snel werd duidelijk dat Michael Schumacher slechts één keer zou gaan stoppen, terwijl de kop van het veld een keer vaker naar binnen zou gaan. Ook Mark Webber had een late stop gepland, maar toen zijn tactiek haar vruchten moest gaan afwerpen – ongeveer iedereen was al gestopt en Webber had de leiding in handen – begaf zijn Williams-bolide het.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet