Formule 1

Formule 1: Weer winst maar nog geen titel voor Sebastian Vettel

vettel

Met opnieuw een wedstrijd waarin hij van start tot finish aan de leiding reed heeft Sebastian Vettel in Singapore zijn negende overwinning van het seizoen behaald. De Duitser heeft nu nog maar één punt nodig om zijn titel te prolongeren. Jenson Button verzekerde zich van de tweede plaats terwijl Mark Webber het podium volmaakte. Ondanks een extra pitstop voor een nieuwe voorvleugel en een drive-through-penalty werd Lewis Hamilton achter Fernando Alonso vijfde terwijl Paul di Resta na een sterke wedstrijd, mede geholpen door een afwijkende pitstopstrategie beslag legde op plaats zes.

Tekst: Remco Scheelings

Geen verrassingen bij de start op de fraai verlichte baan in het donkere Singapore. Sebastian Vettel is vanaf pole position uitstekend weg terwijl Mark Webber weer een mindere start heeft en meteen Jenson Button en Fernando Alonso voor zich moet dulden. Slachtoffer van de matige start van Webber is Lewis Hamilton want de Engelsman zit bij de eerste bocht ingesloten en moet als vierde gestart genoegen nemen met plaats acht omdat Felipe Massa, Nico Rosberg en Michael Schumacher buitenom voorbij steken. In het achterveld heeft Daniel Ricciardo een aanvaring gehad want de HRT-coureur moet met een kapotte voorvleugel de pits in.

Aan kop neemt Vettel grote stappen en ligt na acht ronden al meer dan negen seconden voor op Button. De Engelsman heeft een klein gaatje naar Alonso die Webber groot in zijn spiegels heeft. Hamilton heeft in no-time korte metten gemaakt met Schumacher en Rosberg, ligt achter Massa op plaats zes en loopt snel in op de tweede Ferrari. Met een fraaie en gewaagde actie passeert Webber Alonso die vervolgens meteen de pits induikt voor nieuwe banden. Datzelfde doen Massa en Hamilton en als de Engelsman in de outlap een aanval doet op de Ferrari snijdt Hamilton iets te vroeg naar binnen en raakt met zijn voorvleugel de achterband van Massa. Bij Massa is de achterband lek en dus moet hij de pits in terwijl Hamilton met zijn kapotte voorvleugel nog een ronde doorrijdt om dan ook de pits in te draaien voor een nieuw exemplaar. Hamilton wordt vervolgens ook nog getrakteerd op een drive-through-penalty en lijkt een goede uitslag verder te kunnen vergeten.

Vettel heeft na zijn eerste stop de kop gehouden met Button op twee terwijl Alonso via zijn pitstop Webber weer is gepasseerd. Op vijf Rosberg gevolgd door Schumacher en de teamgenoten Adrian Sutil en Paul di Resta. Massa die na zijn lekke band was teruggevallen naar plaats twintig ligt in ronde 22 al weer op twaalf terwijl Hamilton één van de snelste mannen op de baan is en aan een inhaaljacht richting de punten bezig is. In de 23ste ronde ligt de Engelman op plaats veertien. Vooraan staat er geen maat op Vettel die in ronde 25 al een voorsprong heeft van achttien seconden op Button terwijl Webber weer in de slipstream is gekomen van Alonso. Een fraai gevecht tussen Rosberg, Perez en Schumacher eindigt in tranen voor de laatste. Rosberg maakt een foutje waarvan Perez profiteert. Vervolgens pakt Rosberg zijn plaats weer terug en omdat Perez een klein foutje maakt kan Schumacher aansluiten. De Duitser rijdt echter zo dicht achter de Sauber dat hij hem raakt, over het achterwiel gelanceerd wordt en hard de bandenstapels in verdwijnt. Om de gecrashte Mercedes te bergen komt de safetycar de baan in waarop diverse rijder er voor kiezen om meteen een pitstop te maken.

De volgorde achter de safetycar is dan Vettel, Button, Alonso, Webber, een met een afwijkende pitstopstrategie sterk rijdende Di Resta, Rosberg, Sutil, Perez en de verder opgeklommen Hamilton en Massa. Bij de 34ste doorkomst wordt het veld weer losgelaten waarbij Webber Alonso de derde plaats afhandig maakt. Hamilton vliegt over de baan en passeert in drie ronden Perez, Sutil, Rosberg en Di Resta en ligt daarmee vijfde. Op tweederde van de wedstrijd leidt Vettel, op twaalf seconden gevolgd door Button, daar weer vier seconden achter Webber en dan Alonso, Hamilton, Di Resta, Rosberg, Sutil, Perez terwijl Massa de toptien volmaakt. Een ronde of acht consolideren de posities zich waarbij zelfs de onderlinge verschillen nauwelijks wijzigen.

Met nog twaalf ronden te gaan is Webber de eerste die de pits in duikt voor zijn laatste stop, gevolgd door Button, Hamilton, Vettel en als laatste van de toppers Alonso. Terwijl Vettel, Button, Webber en Alonso hun eerste vier plaatsen weten te behouden is Hamilton door zijn stop teruggevallen tot plaats negen achter Perez, Sutil, Rosberg en Di Resta. Met zijn nieuwe banden gaat de Engelsman echter weer als een speer en heeft in zes ronden dit viertal alweer gepasseerd en ligt in ronde 54 weer op zijn oude vijfde plaats.

Met nog vijf ronden te gaan leidt Vettel met negen seconden voorsprong op Button die op zijn beurt op 17 seconden gevolgd wordt door Webber. Op vier Alonso die met een voorsprong van elf seconden niets te duchten heeft van Hamilton. Hoewel Button per ronde één seconde per ronde inloopt op Vettel lijkt het erop dat de leider gewoon brandstof aan het sparen is. In de één na laatste ronde verdwijnt Alguersuari nog de vangrail in maar van invloed op de wedstrijd is dit niet meer. Daarmee pakt Vettel opnieuw de zege, zijn negende van dit seizoen, voor Button en Webber. Alonso legt beslag op plaats vier, gevolgd door Hamilton, Di Resta, Rosberg en Sutil terwijl Massa in de laatste fase nog Perez van plaats negen verdrijft. Door de tweede plaats van Button komt Vettel nu nog één punt te kort om zijn titel te prolongeren.

Uitslag Grand Prix Singapore, 25 september 2011
1. Sebastian Vettel, 61 ronden
2. Jenson Button, op 1.737
3. Mark Webber, op 29.279
4. Fernando Alonso, op 55.449
5. Lewis Hamilton, op 1:07.766
6. Paul Di Resta, op 1:51.067
7. Nico Rosberg, op 1 ronde
8. Adrian Sutil, op 1 ronde
9. Felipe Massa, op 1 ronde
10. Sergio Perez, op 1 ronde
11. Pastor Maldonado, op 1 ronde
12. Sébastien Buemi, op 1 ronde
13. Rubens Barrichello, op 1 ronde
14. Kamui Kobayashi, op 2 ronden
15. Bruno Senna, op 2 ronden
16. Heikki Kovalainen, op 2 ronden
17. Vitaly Petrov, op 2 ronden
18. Jêrome D’Ambrosio, op 2 ronden
19. Daniel Ricciardo, op 4 ronden
20. Vitantonio Liuzzi, op 4 ronden
21. Jaime Alguersuari, op 5 ronden

Niet geklasseerd
Jarno Trulli, 48 ronden
Michael Schumacher, 29 ronden
Timo Glock, 10 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet