Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Dutch GT4

Dutch GT4: Jan Lammers wint natte en enerverende tweede Dutch GT4-race

race2_1

Jan Lammers heeft de tweede wedstrijd in de GT4 European Cup en het HTC Dutch GT4 Championship op zijn naam gebracht. Op een natte baan toonde de routinier zijn klasse door vanaf een achtste startplaats met zijn HTC Porsche naar de zege te rijden. Daaraan ging een startcrash en een aantal fraaie inhaalacties vooraf. Stefano D’Aste passeerde als tweede de vlag en was daarmee de eerste rijder in de GT4 European Cup. Ricardo van der Ende voerde geruime tijd het veld aan maar moest genoegen nemen met een derde plaats algemeen en was daarmee tweede Dutch GT4 rijder. Dennis Retera maakte het Dutch GT4-podium compleet.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Chris Schotanus

Op de late zaterdagmiddag is het de beurt aan het HTC Dutch GT4 Championship en de GT4 European Cup om het dagprogramma af te sluiten. Net als in race één mag Stefano D’Aste vanaf pole position vertrekken gevolgd door de twee RTH by Ekris Motorsport BMW’s van Ricardo van der Ende en Tom Coronel. Op vier Simon Knap gevolgd door Dennis Retera, Ollie Jackson, Anthony Scragg en Jan Lammers. Gelukkig is de Corvette C6 die in race één ontbrak nu wel van de partij waardoor Peter van der Kolk vanaf plaats negen mag vertrekken en er nu dus wel 20 auto’s van start gaan.

Opnieuw gaat de race over de gebruikelijke 25 minuten. De omstandigheden zijn echter totaal anders dan in race één. Door een enorme regenbui is de baan nog drijfnat en hoewel het inmiddels niet meer regent, durft niemand het aan om op slicks te vertrekken. Om de rijders aan de natte en gladde baan te laten wennen wordt besloten om twee opwarmronden te laten rijden.

D’Aste reageert net iets later dan Van der Ende op het verspringen van het licht waardoor de BMW de kop neemt en de Italiaan ook nog gepasseerd wordt door Knap en als derde pas kan aansluiten. Vlak achter de kop gaat het echter in de eerste bocht mis en raken diverse rijders elkaar waarbij Jackson spint en niet meer ontweken kan worden door de Lotus van Marco Fumagalli. Voor beide Lotussen is de race meteen over en omdat met name de auto van Fumagalli vast staat op de baan komt de safetycar voor het veld rijden. Al snel blijkt dat Scragg de derde auto was die bij de klapper betrokken was want de Aston Martin verliest een wiel en komt ook tot stilstand.

race2_c1

race2_c2

race2_c3

race2_c4

race2_c5

race2_c6

race2_c7
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet