Formido Swift Cup

Swift Cup: Diskwalificatie Jos Kiekens en Sven Snoeks, Bart van Os bijna kampioen

trammalant1_9600

Jos Kiekens is zijn zege in de eerste Formido Swift Cup-race van de Trophy of the Dunes in Zandvoort kwijtgeraakt. Ook zijn teamgenoot Sven Snoeks zag zijn podiumplek (2de) ontnomen worden. De auto’s van beide Certainty-rijders bleken na afloop technisch niet in orde. De remmen waren niet conform het reglement. Daardoor schoof de aanvankelijke nummer 3 Mike Hesse door naar de winst en wordt Bart van Os vrijwel zeker de nieuwe Swift-kampioen. Al werd de diskwalificatie pas officeel gemaakt ná een hoop tumult op de pre-grid van de tweede Swift-manche.

Tekst: Marc Kok
Foto's: Klaas Norg

Door een communicatiefout tussen wedstrijdleiding en de sportcommissarissen, werden aanvankelijk Kiekens en Snoeks officieel (ondertekend en wel) aangewezen als de nummers 1 en 2 van de eerste Swift-manche van het Trophy of the Dunes-weekeinde in Zandvoort. Hoewel de TC na afloop onvolkomenheden van de remmen bij de twee snelste Suzuki's had geconstateerd, ondertekenden de sportcommissarissen de einduitslag zonder Kiekens en Snoeks te bestraffen.

Niet met twee maten meten
Dit besluit zorgde vervolgens voor veel protesten bij de andere teams. Er werd op de pre-grid van race 2 zelfs gedreigd met een rijderstaking. Onder meer de begeleiders van Peter Schreurs en Marcel van de Maat van BS Racing, die tijdens de Masters of F3 na een technische afkeuring wél alle punten zagen verdwijnen, waren niet blij met de gang van zaken. "Wij hebben ons vorige keer neergelegd dat we uit de uitslag zijn gehaald. Dan moet een andere renstal die ook technisch is afgekeurd, op een vergelijkbare manier worden bestraft. Er mag niet met twee maten gemeten worden’’, aldus Egbert Schreurs, de vader van Peter.

trammalant2_9602

Wel of niet racen?
Maar ook het Coronel-team van klassementsleider Bart van Os was niet happy. Teambaas Tim Coronel riep voorafgaand aan de tweede heat op de pre-gird alle rijders en teams bijeen voor een ingelaste bijeenkomst. "Wij willen niet gaan racen als de afkeuring van de Certainty-auto’s geen consequenties heeft en dat zij hun punten van race 1 behouden. Dan is het hommeles. We zijn het gedoe zat’’, zei Coronel, die zelfs een stemming wilde houden wie er wel of niet wilde gaan racen voor de tweede heat.

Niet de manier
De vader van Kim van den Berg meldde vervolgens dat hij een mogelijke rijderstaking niet de juiste manier vond om de zaken op te lossen. "We kunnen het niet maken om nu niet te gaan racen’’, zei hij. "Al is het wel duidelijk dat er vandaag meerdere zaken niet goed zijn gegaan. Daar moet, met het oog op de toekomst, wel duidelijk over gesproken gaan worden.’’

trammalant3_9605
Donald Molenaar sust de commotie op de pre-grid van de Swifts.

Juiste beslissing
Donald Molenaar, die de coureurs elk Swift Cup-weekend met cupcoördinator Claudette Sommers begeleidt, wist vervolgens de commotie te sussen. "Het komt allemaal goed’’, zei hij op de pre-grid. "Uiteindelijk zal de enige juiste beslissing worden genomen’’, gaf Molenaar vast een voorschot op het besluit om de Certainty-rijders vanwege ‘technical infringement’ uit te sluiten. Enkele uren later zou inderdaad de einduitslag ‘revised’ worden en Kiekens en Snoeks uit de uitslag worden genomen.

Van Os richting titel
Gevolg van de technische diskwalificatie van de twee titelkandidaten Snoeks en Kiekens is onder meer dat Bart van Os enorm uitloopt in het kampioenschap. Met inmiddels 41 punten voorsprong op Peter Schreurs is de Coronel Junior-racer vrijwel niet meer te achterhalen tijdens de Formido Finaleraces. Hoewel de concurrentie in oktober per rijder nog maximaal 44 punten kan scoren, moet het wel heel raar lopen wil Van Os niet gekroond gaan worden als de nieuwe Suzuki-koning. Hij wordt daarmee de opvolger van Niels Langeveld, die vorig seizoen de beste was.

Herziene uitslag race 1 Formido Swift Cup, Trophy of the Dunes, Zandvoort:
1. Mike Hesse (Roscher Racing) 12 ronden in 27:03,136
2. Marcel van de Maat (BS Racing) op 4,348 seconden
3. Bart van Os (Coronel Racing) op 5,131
4. Peter Schreurs (BS Racing) op 5,913
5. Jeffrey Rademaker (Douma Autosport) op 6,186
6. Wesley Caransa (Yurt by Day V Tec) op 13,397
7. Jörg Obluda (Adriana Sport) op 17,773
8. Kim van den Berg (Harders Plaza Racing) op 21,199
9. Tim Hummel (Yurt by Day V Tec) op 29,134
10. Steven van der Ploeg (Visual Art & Design) op 35,058
11. Ertjo Buitenhuis (Certainty Racing Team) op 35,864
12. Jos Veldboer (Douma Autosport) op 36,736
13. Maurits Caransa (Yurt by Day V Tec) op 49,747
14. Joost van den Akker (Adriana Sport) op 12 ronden
15. Mark van Keulen (PS Autosport) op 12 ronden

Technische diskwalificatie: Jos Kiekens (Certainty Racing Team) en
Sven Snoeks (Certainty Racing Team).

Snelste raceronde: Mike Hesse in 2:13,684
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet