Supercar Challenge

DSC: 24H of Zolder na 5 uur racen

110903_race_31

In het tweede uur slaagde de Corvette van Mad and Daring erin om tijdens de pitstops voorbij te gaan aan de Rudolph Corvette, waarna ze met Alex van ’t Hoff achter het stuur snelle rondetijden bleven noteren. Roger Grouwels, die het stuur van de Rudolph Corvette overnam van Cor Euser, verloor tijdens de pitstops zelfs bijna een volle minuut ten opzichte van de Corvette van Mad and Daring. Na zijn stint gaf Grouwels te kennen dat de race extreem zwaar is. “Het is echt ongelofelijk warm in de auto. Ik voelde amper mijn voeten niet meer door de hitte, waardoor het bijna onmogelijk is om snelle tijden te rijden.” Ook andere coureurs, zoals Jan Storm en zelfs de relatief jonge Berry van Elk, gaven aan dat hun stint door de hitte extreem zwaar was.

Achter de twee Corvettes was het Yelmer Buurman die met de #132 Ferrari F430 GT2 was opgeklommen naar de derde plaats. Buurman had bij de pitstops het stuur van Jan Versluis overgenomen en noteerde snelle rondetijden, met een snelste tijd van 1:33.484.

De tweede VeKa Ferrari kende veel pech. De auto kwam in de eerste twee uur al verschillende keren naar binnen voor schakelproblemen en Shirley van der Lof, die het stuur van Peter Versluis had overgenomen, moest na bijna twee uur rijden de Ferrari zelfs met technische problemen langs de kant van de baan stilzetten waarna de auto bovendien ook nog kort vlam vatte. De wagen werd daarna teruggesleept naar de pitstraat waar bleek dat de motor kapot was. Het betekende voor de #103 Ferrari dan ook einde race, en het team besloot daarna meteen aan dat ze met #132 de volledige 24h door gaan rijden.

110903_race_51

De race lijkt meer en meer een slijtageslag te worden. Zo moest de BMW van V-Max Racing na twee uur opnieuw binnenkomen met problemen aan het differentieel. Ook de BMW van JR Motorsport, die meedoet voor de volledige 24h, kende technische problemen. Door het vervangen van een kapotte aandrijfas verloor het team veel tijd. Bovendien was men nog steeds bezig om de motor van de BMW Silhouette te vervangen. Daarnaast waren er ook technische problemen bij de BMW van Team Webb. Zij verloren al vele ronden door het herstellen van problemen met de versnellingsbak.

Stand na twee uur

110903_race_21

In de Supersport I-divisie rijdt FE Racing met Wolf Nathan, Jaap van Lagen en Christian Land een goede wedstrijd. Zij kunnen een goed tempo rijden waardoor zij voor kunnen blijven aan de Divitec SF11 met Carlo Kuijer en Berry van Elk en de Porsche van GHK Racing. Hun voorsprong is zelfs al opgelopen tot enkele ronden.

Carworld Motorsport blijft maar met technische problemen te maken hebben. Na het uitvallen van de Mosler van het team is bij de Porsche na twee uur de versnellingsbak kapotgegaan. De auto is wel teruggesleept naar de pitstraat en het team is daarna aan de slag gegaan om de versnellingsbak te wisselen.

110903_race_41

De Mad and Daring Corvette loopt inmiddels steeds meer uit op zijn concurrenten. De wagen, met Francesco Pastorelli inmiddels achter het stuur, heeft al meer dan een ronde voorsprong op de Corvette van Rudolph Racing en heeft twee ronden voorsprong op de VeKa Ferrari met Yelmer Buurman achter het stuur. De eerste Belcar-deelnemer, de KRK Mercedes, ligt op de vierde positie. Daarachter vinden we de Belgische Audi van WRT en daarachter de Audi van Prosperia Team Brinkmann. Hier is inmiddels Danny van Dongen achter het stuur gekropen, en hij loopt steeds meer in op de Audi van WRT. Achter Van Dongen ligt DVB Racing met de Viper op de zevende plaats.

In het vierde uur werd de goede stint van Danny van Dongen enigszins geremd door een lekke band bij de Audi. Van Dongen kon terug in de pits komen, maar moest dus wel een extra pitstop maken. Bij Lammertink zijn de problemen met de Porsche inmiddels groter. Zij zijn teruggezakt naar de twintigste positie in de race en hebben al zes pitstops gemaakt, tegenover drie of vier bij de koplopers. Er waren problemen met de paddle shifts en de coureurs vinden de race extreem zwaar.

Vooraan in het veld bleef de stand nog steeds ongewijzigd. De Corvette van Mad and Daring voerde nog steeds het veld aan, voor de Rudolph Corvette met Roger Grouwels en Cor Euser achter het stuur. Daarachter was het stuivertje wisselen tussen de KRK Mercedes uit de Belcar en de VeKa Ferrari met Peter Versluis achter het stuur. Eerder gaf het team al te kennen dat zij met deze auto de volledige 24h zouden gaan rijden en de sportcommissarissen gaven bovendien goedkeuring dat ook Peter Versluis en Shirley van der Lof op deze auto ingeschreven werden.

Team Webb, Carworld Motorsport en V-Max Racing slaagden erin om hun auto weer te repareren. Bij zowel de auto van Webb en de Porsche van Carworld waren er problemen met de versnellingsbak, waarbij bij de Carworld Porsche zelfs de bak werd vervangen. Bij de BMW van Ronald van Loon, Nico Been en Berry van Elk waren er problemen met het differentieel van de auto.

In de Supersport I-divisie rijdt de Uponor-Porsche van FE Racing nog steeds aan de leiding, gevolgd door de Porsche van AD Sport/GHK Racing. Opvallende derde is equipe Schulz, die een sterke race rijdt. Zij worden gevolgd door de Divitec SF11 met Carlo Kuijer en Berry van Elk.

In het vijfde uur kreeg de VeKa Ferrari het aan de stok met de WRT Audi uit de Belcar. De Ferrari, strijdend voor de overwinning van de 24h, moest inmiddels al vijf pitstops maken tegenover drie bij de twee koplopers uit de Belcar. De Ferrari en de Audi rijden binnen een seconde van elkaar en voeren een gevecht op het scherpst van de snede.

Bij JR Motorsport is ook de BMW silhouette weer terug de baan op. Na een motorwissel, die in totaal vier uur duurde, gaat het team nu proberen om de rest van de 24-uursrace te rijden. De tweede BMW van JR Motorsport ligt inmiddels comfortabel eerste in de Supersport II-divisie. Bij Meijers Racing, die dit weekend voor de eerste keer met hun nieuwe BMW deelneemt aan de Dutch Supercar Challenge, gebruikt men de race inmiddels als een veredelde testsessie. De auto kent nog teveel kinderziektes om vooraan mee te kunnen strijden.

Aan de kop van het veld bleef de stand ongewijzigd, met de Mad and Daring Corvette nog steeds ruim op kop. Wel noteerde Cor Euser in de Rudolph Corvette de snelste rondetijd, een 1:31.877. De Viper van DVB Racing, die een goede race reed, is inmiddels door remproblemen teruggevallen naar de negende positie algemeen. Het is aan Rick Abresch om de Mad and Daring Corvette in het laatste uur heel naar huis te rijden.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet