Formula E

Div: Oud F1 aërodynamicaspecialist presenteert elektrisch formulewagenconcept

De firma Fondtech in Bologna, waarvan de bekende aërodynamicaspecialist Jean Claude Migeot mede-eigenaar is, presenteerde vandaag het E-11 concept. Een elektrische bolide, die volledig door batterijen aangedreven zal worden.

Tekst Willem J.Staat
Foto’s Fondtech
2011_fontech_voorkant
Volgens Jean Claude Migeot is dit de "'elektrische F3" van de toekomst? Gaan we in
de toekomst een Masters krijgen voor elektrische auto's zoals de E-11?

Oud F1 aërodynamicaman presenteert elektrisch concept
In 2009 begon men bij de firma Fondtech met de eerste computersimulaties voor het E-11 Project waarvan in mei 2010 het licht op groen werd gezet. Sindsdien heeft de nodige CFD research plaatsgevonden. Inmiddels hebben er windtunneltests plaatsgevonden met een schaalmodel ter grootte van 60% van de originele bolide.Ook de productie van het eerste chassis heeft al een aanvang genomen en de verwachting is dat dit in januari 2012 gereed zal zijn.

De E-11 moet de prestaties van een huidige F3 auto gedurende een periode van 20 minuten op elk circuit ter wereld kunnen evenaren. Fondtech maakt tevens gebruik van vierwielaandrijving waardoor de energiecapaciteit verdubbeld kan worden. Veiligheid speelt een belangrijke rol en had de hoogste prioriteit. De huidige generatie race-auto’s beschikken nog niet over grote zware batterijen. En deze kunnen in geval van een crash een bijkomend risico vormen voor de marshalls, toeschouwers en fotografen. Daarom heeft Fondtech de batterijen erg diep in het chassis geïntegreerd.De auto zal een crashtest volgens de huidige F3 normen ondergaan.

2011_fondtech_batterijen
De batterijen leveren bij een crash gevaar op. Daarom worden ze onder de rijder
geplaatst.

Het doel van FondTech is duidelijk. Men wil met de E-11 gaan deelnemen aan het FIA Formula E-kampioenschap dat voor 2013 is uitgeschreven. Bij Fondtech is men ervan overtuigd dat de “consumentenauto’s” van de technieken in de electrische racerij zullen gaan profiteren.

Jean Claude Migeot: “Dit is een eerste stap voorwaarts in de designontwikkeling van elektrische race-auto’s. Met onze aërodynamica-ervaring stapt Fondtech in een nieuw tijdperk waar nog geen regels van toepassing zijn, maar waarvan men wel afhankelijk is van de batterijtechnologieën. Vormgeving en gewicht waren altijd onze grootste obstakels en daarom speelt de “aero-effiency” een grote sleutelrol binnen dit project. De E-11 beschikt over een aantal innovatieve nieuwigheden zoals vierwielaandrijving, waarvan wij geloven dat dit nog meer potentieel voor de elektrische race-auto’s zal gaan opleveren.

Vanwege de beperkingen op de bestaande batterijen en het herstellen van de autosport als een testbasis voor de auto’s van de toekomst was het duidelijk dat wij niet over een beperkte visie beschikten. Wanneer de FIA de komende maanden het reglement gaat vaststellen, dan hoop ik dat zij onze pioniersgeest zullen waarderen”

achterkant_fondtech
Achterkant van de Fondtech. Mooi is anders natuurlijk, maar is dit de
eenzittertoekomst?

Bij de Firma Fondtech in Bologna werken ongeveer 90 mensen. In het verleden werkte men o.a. voor Tyrrell, Benetton, Renault, Toyota, Audi Sport en VW Sport. Tot de huidige klanten behoren Team Lotus, AMG Mercedes en Peugeot Sport.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet