GT

FIA GT3: Paul van Splunteren maakt fraaie jump naar voren op Slovakia Ring

fiagt3_slovakia_flying_porsche_van_splunteren

Paul van Splunteren heeft tijdens de FIA GT3 European Championship races op de Slovakia Ring ‘een goed weekend gehad’. Nadat een spin zaterdag nog roet in het eten had gegooid, kwamen de Eindhovense Porsche-dealer en zijn teamgenoot Maxime Soulet een dag later zeer sterk voor de dag. "Begonnen vanaf plek 19 raceten we strak naar plaats 5. Dat is echt helemaal top’’, meldde de zeer tevreden Van Splunteren vanuit Slowakije.

Tekst en foto: PR

Na de fraaie zege van vorige maand op het Franse circuit van Paul Ricard, togen Paul van Splunteren en zijn Belgische ploegmaat vol vertrouwen naar Oost-Europa voor het vijfde raceweekend van de Europese FIA GT3 titelstrijd. Op de 5.922 meter lange Slovakia Ring bleek de door ProSpeed Competition geprepareerde Porsche 911 GT3-R anders te reageren dan de concurrerende sportwagenmerken. "In de middensector zitten veel bochten, waarmee we het traditiegetrouw lastig hebben. Dit vanwege een gebrek aan downforce’’, zag Van Splunteren. "Maar onze topsnelheid was super, zodat we op het 900 meter lange rechte end goed tempo konden maken.’’

Snelste Porsche in kwalificatie
Van Splunteren had het in Slowakije direct naar zijn zin. "Er zit in het circuit een fantastische jump, waarbij je gewoon een halve meter van het asfalt los komt’’, genoot de racende eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven. "Bovendien kon ik het tempo van het 27-koppige veld prima bijhouden. Ik zat tijdens de kwalificatie op amper zes tienden van een seconde van de pole. Daarmee was ik de best gekwalificeerde Porsche’’, aldus Van Splunteren. "Vanaf startpositie 7 kende ik tevens een prima opening van de eerste wedstrijd en lag 5de. Maar helaas spinde ik in ronde 6 met een vaartje van zo’n 180 kilometer per uur, waardoor de banden vol blaren kwamen te zitten en de race eigenlijk over was. We hebben nog wel doorgereden, maar na 23 ronden trilde de auto dermate erg, dat het geen zin meer had en zijn we gestopt.’’

Race 2 is ‘helemaal top’
Maxime Soulet had op zijn beurt een mindere kwalificatie neergezet, maar maakte dat meer dan goed tijdens zijn openingsstint van heat 2. "Gestart vanaf plek 19 schoot Maxime als een komeet naar voren’’, zag Van Splunteren met een brede glimlach aan. "Halverwege de wedstrijd over een uur nam ik het stuur over en lagen we al 7de. In de slotfase heb ik een verbeten gevecht om P5 moeten voeren. Mijn banden waren helemaal op, maar ik wist het duel met een aantal snelle jongens achter me toch in mijn voordeel te beslissen. Helemaal top!’’, aldus Van Splunteren, die met Soulet is opgeklommen naar plek 11 in het tussenklassement.

Op naar Zandvoort
Van Splunteren kijkt nu al reikhalzend uit naar het zesde en laatste raceweekend van het FIA GT3 European Championship. Op 15 en 16 oktober is Circuit Park Zandvoort gastheer van de seizoensfinale. "Hoewel ik Zandvoort niet een typische Porsche-track vind, is het natuurlijk wel mijn thuisbaan. Daarom gaan we er alles aandoen om vlijmscherp aan de start te verschijnen‘‘, kijkt Van Splunteren vol vertrouwen vooruit.

Uitslag FIA GT3 race 9, zaterdag 20 augustus juli 2011
Slovakia Ring, Slowakije
1. D. Baumann – B. Bosi Mercedes Benz SLS AMG GT3 29 ronden in 1:01:50,295
2. F. Leo – F. Castellacci Ferrari 458 Italia + 9,694 seconden
3. C. Walter – C. Hürtgen BMW Z4 GT3 + 14,251
Uitgevallen: P. Van Splunteren – M. Soulet (NL/Bel) Porsche 911 GT3-R + 6 ronden

Uitslag FIA GT3 race 10, zondag 21 augustus 2011
1. M. Parisy – P. Giauque Mercedes Benz SLS AMG GT3 29 ronden in 1:01:46,356
2. L. Machitski – J. Janis Mercedes Benz SLS AMG GT3 + 2,725 seconden
3. C. Walter – C. Hürtgen BMW Z4 GT3 + 3,213
5. P. Van Splunteren – M. Soulet (NL/Bel) Porsche 911 GT3-R + 25,772

Stand in kampioenschap na 10 van 12 races (onder voorbehoud):
1. F. Leo – F. Castellacci 97 punten (1 zege)
2. M. Parisy – P. Giauque 83 punten (1 zege)
3. M. Martin – G. Lesoudier 81 punten (0 zeges)
11. P. van Splunteren – M. Soulet (NL/Bel) 46 punten (1 zege)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet