Belcar

Belcar: Strijd Nederland België tijdens 24U Zolder

De 24 Hours of Zolder maakt dit seizoen opnieuw deel uit van het Belcar Endurance Championship, net zoals de wedstrijd ook op de kalender van de Dutch Supercar Challenge staat, met een proef over zes uur. SpeedWorld en Circuit Zolder hebben zo samen voor een revival van de wedstrijd in het Belgische Limburg gezorgd.

Tekst en Foto: PR

zolder24-2011-02-1

Duel Nederland België tijdens 24U Zolder
Op het ogenblik dat de laatste zitjes ingevuld worden en er misschien nog wel enkele leuke verrassingen uit de kast komen, mogen we nu al schrijven dat de 33ste editie van de 24 Hours of Zolder goed zal zijn voor een startgrid met een veertigtal GT’s en dikke toerwagens. Het belooft op zaterdag 3 september om 16u00 dus een boeiende strijd te worden.
Na enkele moeilijke jaren, mogen de toeschouwers, die massaal verwacht worden, zich opmaken voor een klassieke derby België-Nederland en een startveld dat opnieuw gevarieerd en sexy zal zijn.

Laten we beginnen met de Nederlanders. Er komen... 24 wagens uit de DSC naar Zolder afgezakt, waarbij deze deelnemers een wedstrijd van zes uur betwisten in de 24 Hours of Zolder zelf, concreet dus tussen 16u00 en 22u00. Uiteraard mogen de deelnemers van de categorieën GT en Supersport, want enkel zij zijn van de partij, ook na het vallen van de vlag nog verder doorgaan. Onder de toppers uit de DSC zien we: de Audi R8 LMS van Robert De Graaf, Andi van den Hoek en Danny Van Dongen, de Aston Martin DBRS9 van een zekere Ron Marchal, een Corvette C6-R, een Mosler en talloze BMW en Porsche. We zien in de categorie guest ook een originele AD Sport Scotty GT en de VW Golf R van Konrad Motorsport.

Enkele teams uit de DSC hebben al aangegeven verder te zullen doen en dus ook op de zege in de 24 Hours of Zolder te mikken. Onder hen vinden we de Ferrari 430 van Jan en Peter Versluis, met naast hen Superleague-rijder Yelmer Buurman, net als de Corvette C5-R van Roger Grouwels en de BMW M3 Silhouette ex-KS Motorsport, de Kia Pro_Ceed Silhouette van Chad Racing en de Marcos Mantis van de familie Moritz. Noteren we in DSC ook de aanwezigheid van de Camaro GT4 voor de Belgen Johan Gitsels (de nieuwe corijder van Patrick Snijers), Chris Gielen, Guy Verheyen en Hans Verhelst.

De Nederlanders zullen we sowieso vooraan zien stan tijdens de startprocedure, want de ene kant van de startgrid is voorbehouden aan de DSC en de andere aan de Belcar. Na 24 uur zou de strijd vooraan echter eerder tussen de Belgische GT3’s moeten gaan, vooral dan tussen de teams die voor de titel in het Belcar Endurance Championship gaan: de huidige leider, Prospeed Competition, neemt het daarbij op tegen de kampioenen van WRT en de uitdagers van KRK.
Van de winnaars van 2009 en de Belcar vicekampioenen van 2010, is ondertussen geweten welk model van Porsche 911 ze zullen inzetten. Het gaat om de winnende 996 van twee jaar geleden voor het duo Maxime Soulet en Marc Goossens, aangevuld met David Loix en een vierde aan te duiden rijder. Een revanche voor Spa is zeker de betrachting. Bij WRT zijn de troeven na de zege in de 24 Uur van Spa wel al bekend, want het worden de vier reguliere rijders, Bert Longin, Enzo Ide, Greg Franchi en Xavier Maassen, die het in één en dezelfde Audi R8 LMS zullen moeten doen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet