Columns

Column: Moet het Masters-concept zo snel mogelijk op de schop?

De cirkel lijkt bijna rond te zijn. De prestigieuze Marlboro Masters begon in 1991 met 16 auto’s. De vraag is: eindigt het na exact 20 jaar ook met 16 bolides? De organisatoren van CPZ, Motor Racing Consultants en partner Red Bull valt niets te verwijten. Wel moet er na de 21ste editie overwogen worden of men in de toekomst nog door met de Formule 3 door wil gaan. Externe ontwikkelingen in de formulewagenwereld zijn hier de oorzaak van.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Willem J. Staat/BAM Media/autosport.nl


masters_column_foto
Een lege pitlane tijdens de 21ste editie. Ooit was het anders.

Moet het Masters concept zo snel mogelijk op de schop?
Het is duidelijk dat de introductie van het FIA GP3 kampioenschap de huidige Formule 3 de das omgedaan heeft. De meeste aanstormende talenten prefereren liever in het voorprogramma van de F1 te rijden. Want kwam de Mexicaan Esteban Guttierrez niet met vele van zijn Telmex-telecommunicatie-dollars al in de GP2 terecht. Ten koste van de huidige Formule 3 zijn velen bereid geweest om dit voorbeeld te volgen. FIA-baas Jean Todt stelde recentelijk in het Italiaanse vakblad “Autosprint” nog voor dat het Italiaanse F3 kampioenschap met de Fiat Power Train (FPT) motoren als uitgangspunt voor een nieuwe Europese reglementering genomen moesten worden. In 2010 telde het Italiaanse F3 kampioenschap ruim 30 inschrijvingen per wedstrijd. Op Spa vorige week stonden er een armoedig aantal van 14 bolides op de startgrid. De aan dit kampioenschap verbonden Ferrari-test hield vele jonge rijders in de ban. De dagen van de meest stabiele opstapklasse richting GP2, F1 of professionele carrière zit in een behoorlijk vacuüm.

Daarom is het voor de organisatoren van de Red Bull Masters tijd geworden om voor de toekomst actie te ondernemen. Misschien moet het F3 Masters concept tijdelijk overbrugd worden. Voor een prestigieus evenement als de RTL GP Masters zijn 16 inschrijvingen absoluut geen maatstaf. In het verleden moesten er zelfs op de zaterdag kwalificatiewedstrijden verreden worden. De startcrash die door de heetgebakerde Spanjaarden Roberto Merhi en Daniel Juncadella veroorzaakt werd, had voor het wedstrijdverloop catastrofale gevolgen kunnen hebben. Nu bleef het bij drie gestrande bolides in de Tarzanbocht. Met een beetje pech hadden er wel eens heel weinig bolides het publiek 25 ronden lang kunnen vervelen. Het absolute gevaar van een mager startveld.

Met 16 F3 bolides wordt het Masters concept te kort gedaan. Moet het eenzitter- of F3 concept gehandhaafd blijven? Onder de huidige omstandigheden lijkt dit met uitzondering van de Formule Renault 2.0 op de korte termijn lastig. Een optie zou een Red Bull Junior Shoot Out in deze klasse kunnen zijn. Er zijn genoeg rijders die door Red Bull ondersteund worden. Naar mijn mening één van de opties die serieus overwogen moet worden.

NEC-organisator Mick de Haas wilde eind vorig jaar een Renault Festival organiseren, maar om milieutechnische redenen werd dit uiteindelijk afgelast. Ruim 20 jaar geleden organiseerde de ADAC op de Nürburgring het Formulewagenfestival waarbij enkele internationale eenzitterklasses op het programma stonden. Stel dat je drie internationale Formule-wagenklasses op het programma hebt staan. Dan zou je bijv. aan het eind van de dag een “shoot-out” voor bijv. de eerste vijf uit elke klasse in een neutrale auto kunnen organiseren.

masters_crash
Crashen de Masters of is de F3 gecrasht?
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet