IndyCar

Indycar: Indycar-organisatie faalt in New Hampshire

De Indycar-organisatie heeft er bij haar terugkeer in New Hampshire organisatorisch een zooitje van gemaakt. Verkeerde wedstrijdbeslissingen van Brian Barnhart leidden tot crashes en heftige discussies tussen winnaar Ryan Hunter Reay en de Spanjaard Oriol Servia.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Honda Racing USA/Indycar

2011_crash_kanaan_loudon
Niet alleen Tony Kanaan maakte een buiteling. Ook de wedstrijdleiding deed dit behoorlijk.

Indycar-organisatie faalt in New Hampshire
Zelfs lang nadat de crashparty op Loudon was afgelopen en het motorengebrul verstomd was, liepen de gemoederen hoog op. Andretti Autosport-coureur Ryan Hunter Reay was de winnaar, maar dat werd door de Spanjaard Oriol Servia, die als tweede werd geklasseerd, ernstig in twijfel getrokken. Nadat de wedstrijd negen ronden voor het einde met rood werd afgebroken betwistte Servia de eerste plek van Hunter Reay volledig. Hunter Reay echter vond dat hij de legitieme winnaar was en dat de finish klopte. “Het was te nat om door te gaan.” aldus de Andretti Autosport-coureur.

Foute beslissing Brian Barnhart leidt tot chaos
Nadat het licht was beginnen te regenen maakte Brian Barnhart in de 217e een volledig verkeerde beslissing om toch door te gaan. Het leidde tot vijf van de baan spinnende bolides en heftige kritiek en de Australiër stak dit met obscene gebaren richting wedstrijdleiding niet onder stoelen of banken.
Will Power: “Die Barnhart maakt zoveel slechte beslissingen. Ik heb het wel met hem gehad. Ze kunnen deze man toch niet langer de show laten runnen?” En daar zal zeker de komende dagen het laatste woord nog niet over gesproken zijn.

Barnhart stak echter de hand in eigen boezem. “Het was fout. Want zodra het licht op groen ging was het volgas. Op dat moment realiseer je jezelf dat racecontrol een fout heeft gemaakt en ben je er goed ziek van.” aldus Brian Barnhart van Indycar.

Door Barnhart’s foute beslissing liepen de gemoederen hoog op. De Spanjaard Oriol Servia trok de zege van Ryan Hunter Reay volledig in twijfel.
Servia: “Eigenlijk won ik de wedstrijd toch? Ze zeiden groen en toen het gele licht aanging reed ik op kop. Zelfs op Race-control zei men dat auto No 2 aan de leiding lag.”

2011_rode_vlag
Wie heeft er nu eigenlijk gewonnen? Het wachten tijdens de laatste Rode vlag.
Zowel Servia als Hunter Reay wanen zich als winnaar.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet