Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 3

F3: Felix Rosenqvist eerste Zweedse Masters-winnaar


Wittmann laat gat vallen bij herstart, Rosenqvist loopt weg
Aan het einde van ronde drie wordt de race weer vrijgegeven. Bij de herstart laat Wittmann al gelijk een flink gat vallen. Rosenqvist bouwt in de vierde en vijfde ronde een gestage voorsprong op met rondetijden van 1:31,7 minuten, waarmee hij per ronde ruim een seconde sneller is dan Wittmann achter hem op de tweede plaats. De Duitser heeft na vijf ronden al een achterstand van 2,671 seconden, nog eens drie seconden daarachter rijdt Magnussen op de derde plek. De Deen voelt de hete adem van Nigel Melker in de nek, maar zo lang Magnussen een seconde langzamer dan Wittmann en zelfs twee seconden langzamer dan Rosenqvist blijft rijden, doet dat Melkers kansen uiteraard geen goed. Zo vindt in de zevende ronde ook Rupert Svendsen-Cook aansluiting bij Melker, de Brit heeft de beide Signature-teamgenoten Abt en Vanthoor achter zich.

480_rosenqvist_6050

Voorsprong Rosenqvist wordt steeds groter

Na negen ronden leidt Rosenqvist met een voorsprong van 4,032 seconden op Wittmann. Magnussen heeft inmiddels al een achterstand van 10,6 seconden op Rosenqvist, daarachter rijden Melker, Svendsen-Cook, Abt, Vanthoor, Foresti, Eriksson, Merhi, Jaafar, Sato en Huertas. Die laatste twee zorgen aan de staart van het veld tenminste voor nog wat actie: Huertas en Sato vechten wat met elkaar, maar tot positiewisselingen komt het niet.

Positiewisseling Merhi en Eriksson

Merhi rijdt met een beschadigde auto en zichtbaar niet meer optimale wegligging op de tiende plaat, waarbij hij in de 13e bocht een aanval op Eriksson pleegt, maar de Zweed is te ver weg, zodat er van een serieuze bedreiging geen sprake is. In ronde 15 komt Merhi er in de Tarzanbocht wel voorbij. Dat is ook gelijk de enige serieuze actie in het resterende gedeelte van de wedstrijd, want verder gebeurt er buitengewoon weinig. Wittmann rijdt op de tweede plaats verder en verder weg bij Magnussen op de derde plaats, na 20 ronden is de achterstand van Magnussen op Wittmann al15 seconden.

480_winnaar_6216

Zege voor Rosenqvist

Melker lijkt af en toe wel van zins om Magnussen wat meer onder druk te zetten, maar daarvoor zit hij meestal net niet dicht genoeg achter de Deen. Ook de laatste ronde brengt geen veranderingen meer en zo wint Felix Rosenqvist na 25 ronden met een voorsprong van 5,182 seconden voor Marco Wittmann. Kevin Magnussen wordt derde op 23,034 seconden van de winnaar, daarachter eindigt de trein met Nigel Melker, Rupert Svendsen-Cook, Daniel Abt, Laurens Vanthoor, Lucas Foresti, Roberto Merhi, Jimmy Eriksson, Jazeman Jaafar, Carlos Huertas en Kimiya Sato.

"Supergaaf om de Masters te winnen"

Uit handen van HRT-Formule 1-coureur Daniel Ricciardo ontvangt winnaar Felix Rosenqvist op het podium de grootste trofee. “Natuurlijk kon ik profiteren van de aanrijding tussen Merhi en Juncadella voor me. Eigenlijk wel een beetje jammer, want ik had ze ook graag gewoon op de baan willen verslaan, maar dit succes is wel heel mooi. Het is supergaaf om de Masters te winnen”, verklaarde Rosenqvist, die tijdens de race met een rondetijd van 1:31,534 minuten ook nog eens de snelste raceronde reed. Het circuit van Zandvoort ligt de Zweed duidelijk, want tijdens het DTM-weekeinde medio mei eindigde hij in de drie wedstrijden van de Formule 3 Euro Serie respectievelijk als tweede, derde en tweede. “Maar dit succes is wel het mooiste”, aldus de 19-jarige Zweed.

480_podium_0336

Relatief gemakkelijk
Van buiten zag het er voor Felix Rosenqvist relatief gemakkelijk uit, en, zo gaf de Zweed zelf toe: “Dit was zeker niet mijn moeilijkste race, maar echt eenvoudig is het natuurlijk nooit. Je moet volledig geconcentreerd blijven, je mag geen fouten maken, en dat is de uitdaging. Maar wat geeft het. Wat uiteindelijk telt, is het resultaat, en dat was vandaag fantastisch!” Marco Wittmann eindigde als tweede en was daarmee de best geklasseerde rijder die gebruik maakte van een Volkswagenmotor in zijn Dallara-chassis. “Ik had geen schijn van kans om dichterbij Felix te komen”, mopperde de Duitser. “En als je het mij vraagt: volgens mij heeft hij geen enkele keer op de limiet hoeven rijden. Het zag er allemaal wel heel makkelijk uit. Dit was eigenlijk na Spa en Nürburgring al het derde weekeinde op rij waarin wij problemen hadden en niet om de overwinning konden meestrijden. Daar moeten we nu hard aan gaan werken.”

Magnussen: "Geen schijn van kans"

Kevin Magnussen, de eerste rijder uit de tweede generatie Masters-coureurs (vader Jan startte in 1994 al op Zandvoort), was op de derde plaats de beste vertegenwoordiger uit het Brits Formule 3-kampioenschap. “Ik ben wel tevreden, het was een goede race voor mij, maar ik had geen schijn van kans om dichterbij Wittmann te komen. Meer dan de derde plaats zat er beslist niet in, maar gezien ons gebrek aan ervaring met de Kumho-banden, die qua karakteristiek toch heel anders en lastiger zijn dan de Cooper-banden waarin we in de Britse serie rijden, vind ik dit resultaat zeker niet verkeerd. Daarbij hielp het wellicht wel een beetje dat ik vanuit mijn deelname aan een paar Euro Serie-races vorig jaar al wat ervaring met Kumho had.”

480_melker_0937

Melker: "Kwam er niet voorbij"

Achter Magnussen eindigde onze landgenoot Nigel Melker op de vierde plaats. “Ik zat de hele race vast achter Magnussen, had eigenlijk geen enkele kans om hem voorbij te komen. Ik was nergens echt sneller, we hadden ook wat problemen met de auto, ik had vrij veel last van onderstuur, en ook de voorbanden werden gaandeweg de race slechter. Misschien had ik met een ‘alles-of-niets-actie’ nog wat kunnen bereiken, maar het risico dat het mis zou gaan, was me gewoon te groot, en daarom heb ik niks geks gedaan. Nu ben ik vierde. Er had zeker meer ingezeten, maar de kansen daarop heb ik feitelijk al verloren in de kwalificatie, waar ik tijdens mijn snelste ronde werd opgehouden, en daarna geen mogelijkheden meer had vanwege de rode vlag. Wanneer er zo weinig inhaalmogelijkheden zijn als hier in de Formule 3, komt bijna alles op de kwalificatie aan, zo is het nu eenmaal.” Dankzij de overwinning van Rosenqvist en de tiende plaats voor Jimmy Eriksson won Zweden de Nations’ Cup.

Uitslag:
1. Felix Rosenqvist (Zwe), Dallara-Mercedes, 25 r. in 42:19,994 (gem. 152,611 km/u)
2. Marco Wittmann (Dui), Dallara-Volkswagen, op 5,182
3. Kevin Magnussen (Den), Dallara-Volkswagen, op 23,934
4. Nigel Melker (Ned), Dallara-Mercedes, op 24,507
5. Rupert Svendsen-Cook (GBr), Dallara-Volkswagen, op 26,170
6. Daniel Abt (Dui), Dallara-Volkswagen, op 27,232
7. Laurens Vanthoor (Bel), Dallara-Volkswagen, op 27,826
8. Lucas Foresti (Bra), Dallara-Mercedes, op 28,944

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet