BOSS GP

BOSS GP: Tom Coronel speelt lekker op nat Zandvoort en wint met pijnlijke kaken


podium_5712

Coronel: 14 jaar later
Op het podium werd voor de winnaar van deze internationale race zijn volkslied gespeeld. Had Tom Coronel niet eens eerder het Wilhelmus gehoord vanaf het Zandvoortse ereschavot? Precies 14 jaar geleden juichten in de volle zon 100.000 enthousiaste fans hem toe nadat hij de Masters of F3-race had gewonnen. Nu reed Tom in een veel snellere Formule 1, won hij wederom zijn wedstrijd (nu in de BOSS GP) en genoot Coronel (ondanks heel ander weer en ambiance dan in 1997) wederom van oor tot oor. "Ik heb serieus veel plezier gemaakt'', zei de 39-jarige coureur. "Dat ik van Klaas Zwart in dit soort speelgoed mag stappen en flink mag trappen, is meer dan super. Dus voor mijn ritje in de Benetton F1 zeg ik: Ascari bedankt!''

kalmthout_5640

Morgen wacht nog een feest
Marijn van Kalmthout stelde na afloop: "Ik had een redelijke start, verloor wat in het begin op Tom, maar kon vervolgens ongeveer dezelfde rondetijden rijden. In de slotfase had het voor mij geen enkele zin om in de kletsnatte omstandigheden teveel risico te nemen. Het was op een gegeven moment P2 consolideren en zorgen dat ik ongeschonden de finish zou halen. Want ik wil morgen uiteraard het feest meemaken'', aldus Van Kalmthout, die vervolgens een lading champagne in de nek krijgt van Peter Versluis. "En ik hoop dat Versluis zondag ook op het podium staat, want dan krijgt ie deze douche terug, haha.''

mansell_5671

Fun
De Engelsman Scott Mansell was happy met zijn 3de stek. De voormalig Big Open Single Seater-kampioen stelde na zijn eerste BOSS GP-optreden van dit seizoen: "Het was ongelooflijk glad en 'slippery'. Ik had, op vanmiddag tijdens de kwalificatie na, nog nooit op een natte baan gereden met deze auto. Dus dan is het oppassen. Het was moeilijk te sturen, maar absoluut fun. Op naar morgen voor race 2.''

Half uurtje extra racen
Henk de Boer had enorm genoten van zijn sterke inhaalrace van P12 naar 6, hetgeen hem (achter winnaar Ingo Gerstl) de 2de plaats in de Formula-klasse opleverde. "Mijn Champcar was, in tegenstelling tot de kwalificatie, erg goed in balans. Ik ging foutloos naar voren en dan is het héérlijk racen. Vooral een mooi aanloopje nemen in Bos Uit en op het rechte end knallen, was genieten. Dat was super. Ik had nog wel een half uurtje extra willen rijden. Racen in de regen kost ook geen banden he. Dat is zo lekker zunig, haha. Wel jammer dat ik Ingo niet meer kon inhalen.'' Lachend en met een knipoog naar zijn Oostenrijke tegenstrever: "Maar ik heb het al vaker gezegd: Gerstl racet illegaal. Altijd, haha.''

gerstl_4623

In het natte vizier
Gerstl, die De Boer dit seizoen vaak de baas is, moet altijd lachen om de terugkerende humor van zijn Nederlandse opponent. "Voor mij is het makkelijk racen. Ik hoef alleen maar Henk in de gaten te houden'', kaatste hij de bal terug. "Maar het ging lekker. Op een gegeven moment hoopte ik nog Klaas en Scott in het vizier te krijgen voor het algemene podium. Want in de regen is mijn nadeel dat ik geen Formule 1 rijd kleiner dan onder droge omstandigheden. Maar hoewel dat niet lukte, heb ik me zeker vermaakt. Ik ben tevreden met mijn zege in de Formula-klasse.''

Luisteren naar de baas
Peter Versluis maakte vorig jaar tijdens de Masters zijn debuut in de BOSS GP. Destijd reed hij met een Indycar. Dit keer, tijdens zijn tweede optreden in de Big Open Single Seaters, bestuurt Versluis een bij Ingo Gerstls Topspeed gehuurde GP2. "Ik had tot vandaag nog nooit in een GP2 gereden, maar het is heerlijk. Qua snelheid is dit type auto vergelijkbaar met een Indycar, maar is hij qua mobiliteit betrouwbaarder. Een Indycar moet je in de bochten echt dwingen wat ie moet doen.'' Lachend: "Terwijl de GP2 juist direct luistert naar de baas. Maar de BOSS GP is heel leuk. Al vind ik 20 minuutjes rijden erg kort. Ik doe ook aan 24 uursraces, de Dutch Supercar Challenge en de Dakar Rally. Dan zit je veel langer in de auto. Niettemin denk ik er serieus over na om vaker BOSS te gaan doen. Wellicht rijd ik in 2012 meer mee tijdens deze mooie serie.''

becker_4665

Geen gezang
In de Masters-divisie mochten uiteindelijk regerend kampioen Karl-Heinz Becker (winst), Didier Sirgue (2de) en Norbert Gruber (3de) het ereschavot beklimmen. Sirgue, die normaal een fraaie Jordan F1 uit 1991 bestuurt maar vanwege een kapotte motor is uitgeweken naar een F3000, maakte met een knipoog een kwinkslag naar de enorm natte bedoening. "I am not singing in the rain'', stelde de Franse 'Fred Astair' lachend. "Maar het is heel leuk om op Zandvoort te racen. Met het hoogteverschil en de mooie bochten is het heel uitdagend. Ik hoop zondag op een droge baan en wedstrijd.''

Uitslag race 1 BOSS GP, Masters of F3, Zandvoort:
1. Tom Coronel (NL) F1 1997 Benetton B197 Judd 4.0 V10 9 ronden in 18:29,952
2. Marijn van Kalmthout (NL) F1 1997 Benetton B197 Judd 4.0 V10 op 13,660 seconden
3. Scott Mansell (GBR) F1 1999 Benetton B199 Judd 4.0 V10 op 23,596
4. Klaas Zwart (NL) F1 2004 Benetton B197 Judd 4.0 V10 op 1:04,167
5. Ingo Gerstl (Oos) GP2 2005 Dallara Renault 4.0 V8 op 1:13,047 (winnaar Formula-klasse)
6. Henk de Boer (NL) Champcar 2007 Panoz DP01 Cosworth 2.8 V8 Turbo op 1:21,387 (2de Formula)
7. Tony Worswick (GBR) F1 1994 Jordan 194 Judd 3.5 V10 op 1:22,149

lammers_4592

8. Jan Lammers (NL) F1 1998 Tyrrell 026 Cosworth 3.0 V10 op 1:28,873
9. Peter Versluis (NL) GP2 2005 Dallara Renault 4.0 V8 op 1:29,973 (3de Formula)
10. Karl-Heinz Becker (DUI) Worldseries 2003 Dallara Nissan 3.4 V6 op 1:40,208 (winnaar Masters-divisie)
11. Frits van Eerd (NL) F1 1998 Tyrrell 026 Cosworth 3.0 V10 op 1 ronde
12. Didier Sirgue (FRA) F3000 Lola B02/50 Zytek 3.0 V8, op 1 ronde (2de Master)
13. Garry Woodcock (GBR) F1 2001 Arrows A22 Hart 3.0 V10 op 1 ronde
14. Carlos Antunes Tavares (POR) GP2 2005 Dallara Renault 4.0 V8 op 1 ronde
15. Norbert Gruber (OOS) Worldseries 2005 Dallara Renault 3.5 V6 op 1 ronde (3de Master)
16. Philippe Bourgois (BEL) Indycar 2000 G-Force Chevrolet 3.5 V8 op 2 ronden
17. Henk Thuis (NL) F1 1993 Ferrari F93A Judd 3.5 V10 op 2 ronden
18. Alain DeBlandre (BEL) Indycar 2000 G-Force Chevrolet 3.5 V8 op 2 ronden
Niet gestart: Arnold Wagner (DUI) en Cor Euser (NL)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet