BOSS GP

BOSS GP: Tom Coronel knalt in zijn Benetton naar pole, Van Kalmthout 2de in kwalificatie

coronel_3982

Tom Coronel start vanmiddag vanaf poleposition tijdens de eerste race van de BOSS GP op Circuit Park Zandvoort. Hij was met een de snelste ronde van 1:47,918 de rapste rijder tijdens de kwalificatie. De twee teamgenoten Marijn van Kalmthout en Scott Mansell volgden Coronel, terwijl titelverdediger en tevens Coronels schoonvader Klaas Zwart tot P4 kwam.

Tekst: Marc Kok
Foto's: Co van der Gragt, Klaas Norg en Bart Buijs



De BOSS GP-rijders zijn ware autosportliefhebbers. Neem de meervoudig Britse BOSS-kampioen Tony Worswick, die dit seizoen eigenlijk alleen zijn thuisrace op Donington Park zou rijden, maar na Spa-Francorchamps nu ook op Zandvoort actief is. "Mijn Jordan F1 uit 1994 heb ik eindelijk weer op orde. Ik heb dit seizoen zoveel problemen met de auto gehad. In België zat er zelfs een wiel los. Een normaal mens zou dan stoppen, dus ik ging lekker door, haha’’, lacht de Engelsman. "Gelukkig gaat nu alles prima. Al hadden we nog wel een probleempje dat het ergens lekte. Blijkbaar was het de tijd van de maand’’, grapte Worswick, die zijn gele auto graag met een vrouw vergelijkt. "Maar ik moet nu wel even mijn zelfvertrouwen hervinden. Ik weet dat de auto snoeihard door de bochten kan dankzij de enorme downforce. Ik weet dat wel, maar moet dat weer even in mijn systeem krijgen.’’

vlam_9223

Formule 1 rijden of vissen
Ook Henk Thuis geniet met volle teugen. De gastrijder mag in een Ferrari F1 uit 1993 van Frits van Eerd zijn rondjes maken. "Die wagen gaat als een kogel. Niet normaal hoe rap het gaat. Je kunt gewoon niet langzaam gaan in deze auto. Ik heb ooit voor de televisie Gerhard Berger de Grote Prijs van Duitsland zien winnen en vroeg me destijds af: ‘Hoe zou het toch zijn om in die auto te racen’. En wat denk je? Nu zit ik er gewoon in. Niet normaal’’, glimt Thuis. "Ik ben inmiddels 66 jaar. Als men op een verjaardag aan mij vraagt wat ik zoal doe en ik zou zeggen dat ik af en toe Formule 1 rijd, zou men me direct laten afvoeren naar een dokter.’’ Lachend: "Dus tegenwoordig zeg ik maar dat ik vis.’’

lammers_9191
Jan Lammers

Glijden
Het is tijdens de kwalificatie glijden en glibberen. Het heeft in deze Hollandse zomer voor de zoveelste keer geregend en de Zandvoortse track is kletsnat. Henk de Boer gaat bij de eerste de beste passage door de Hugenholtzbocht dwars, maar houdt zijn Champcar wel aan de praat. Even later gaat één van de Arrowsen over het gras, terwijl Norbert Gruber zijn Dallara op de Hunserug ziet spinnen. Dat laatste zorgt - nog voor de eerste vliegende ronden - voor een vlotte code rood omdat de Oostenrijker flink in de weg staat.

zwart_5098
Klaas Zwart

Wie pakt de pole?
Na een korte stop gaan de auto’s weer op pad. Het is echt heel lastig rijden, want kampioen Klaas Zwart gaat in de rondte in de Tarzanbocht. De titelverdediger kan zijn weg echter wel vervolgen. Tom Coronel is tijdens de 20 minuten durende kwalli het beste uit de startblokken gekomen. Op de natte track zet hij met een 1:47,918 en een topsnelheid van 267 kilometer per uur de beste waarden neer.

kalmthout_9142
Marijn van Kalmthout

Halfweg de beschikbare tijd staat Marijn van Kalmthout op P2 met een achterstand van een kleine 3 tellen. Scott Mansell, ook al een oud BOSS-kampioen, staat voorlopig op stek 3. Klaas Zwart, die langzaam op gang komt, is met zijn Benetton op rang 4 te vinden. De topvier rijdt allen met een Benetton. Ingo Gerstl is de snelste niet-Formule 1. De Oostenrijker zet zijn GP2 op een 5de stek. Achter Tony Worswick (6de) en de erg netjes racende Peter Versluis (zijn GP2 staat 7de) staan Jan Lammers met de Tyrrell 026 F1 (8ste) en Arnold Wagner (9de) met zijn Arrows 22 F1 en op stek 9. De Belg Philippe Bourgois completeert met zijn Indycar de toptien.

Vlotte finish
Met nog 59 tellen op de chrono staat de Arrows van Arnold Wagner stil op de baan bij de S-bocht. Dat geeft een code rood, hetgeen min of meer einde van de kwalificatie betekent. Tom Coronel pakt zo de pole voor de race van later vandaag, waarbij hij tijdens de rollende start vice-kampioen Marijn van Kalmthout naast zich zal vinden. De wedstrijd zal gaan over 20 minuten.

Uitslag kwalificatie BOSS GP, Masters of F3, Zandvoort:
1. Tom Coronel (NL) F1 1997 Benetton B197 Judd 4.0 V10 1:47,918
2. Marijn van Kalmthout (NL) F1 1997 Benetton B197 Judd 4.0 V10 op 2,892 seconden

mansell_5085
Scott Mansell

3. Scott Mansell (GBR) F1 1999 Benetton B199 Judd 4.0 V10 op 3,637
4. Klaas Zwart (NL) F1 2004 Benetton B197 Judd 4.0 V10 op 5,743

gerstl_5110
Ingo Gerstl

5. Ingo Gerstl (Oos) GP2 2005 Dallara Renault 4.0 V8 op 9,822
6. Tony Worswick (GBR) F1 1994 Jordan 194 Judd 3.5 V10 op 11,004
7. Peter Versluis (NL) GP2 2005 Dallara Renault 4.0 V8 op 11,542
8. Jan Lammers (NL) F1 1998 Tyrrell 026 Cosworth 3.0 V10 op 12,383
9. Arnold Wagner (DUI) F1 2001 Arrows A22 Asiatech 3.0 V10 op 12,783
10. Philippe Bourgois (BEL) Indycar 2000 G-Force Chevrolet 3.5 V8 op 14,591
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet