Supercar Challenge

DSC: Eindelijk overwinning in GT-Divisie voor Niels Bouwhuis

110807_bouwhuis1

Na veel tegenslagen is Niels Bouwhuis er tijdens de GAMMA Racing Day eindelijk in geslaagd om met zijn Mosler MT900 een race op zijn naam te schrijven. Na veel technische tegenslagen bleven problemen het team van Carworld Motorsport ditmaal bespaard, waardoor Bouwhuis met snelle rondetijden de overwinning naar zich toe kon trekken. Tweede werd Diederik Sijthoff, die door een drive-through in de slotfase niet meer kon meestrijden voor de overwinning. Rick Abresch eindigde evenals op zaterdag op de derde plaats. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Bert van der Zweerde, voor gelegenheidsduo Carlo Kuijer en Berry van Elk. Barry Maessen eindigde in deze divisie op de derde plaats. Beitske Visser, die op zaterdag sensationeel de race op haar naam schreef, was ook deze race uitermate snel maar moest door technische problemen voortijdig de race staken.

Tekst en foto's: DSC

110807_abresch1

Beitske Visser had wel een goede start van de race. Bij het doven van de lampen leek Roger Grouwels te kunnen profiteren van het vermogen van zijn Corvette, maar hij verremde zich in de eerste bocht waardoor Visser meteen weer binnendoor kon steken. Ook de bochten daarna ging het mis voor Grouwels. Diederik Sijthoff zat namelijk op de bumper van de Viper en duwde Grouwels bij het uitkomen van de Strubben in de rondte. Grouwels viel hierdoor meteen verschillende plaatsen terug.

1cf2f8974c4ac57a83841a2ddf5950a71

Rick Abresch kon door de problemen bij Roger Grouwels naar de tweede positie doorschuiven, maar hij kon niet voorkomen dat Beitske Visser steeds verder uitliep. Visser noteerde met haar Praga R4S uitermate snelle rondetijden, en liep ronde voor ronde meer dan een seconde weg van de concurrentie. Opvallend waren daarbij de constante rondetijden van het 16-jarige talent.
Visser slaagde er echter niet in om haar kunstje van de zaterdagrace te herhalen. Na acht ronden kwam haar auto namelijk bij de Ruskenhoek stil te staan. Later bleek dat de motor van haar Praga R4S kapot was gegaan.

110807_sijthoff1

Rick Abresch had ondertussen zijn positie al af moeten staan aan Diederik Sijthoff. Sijthoff had het mes tussen zijn tanden en kon in de vierde ronde Rick Abresch inhalen. Door het uitvallen van Visser kwam Sijthoff niet veel later op de eerste positie te liggen.
Abresch had het daarna niet makkelijk. De Corvette-coureur kreeg het aan de stok met Alex van ’t Hoff, die goed in zijn vel zat. Evenals Sijthoff slaagde Van ’t Hoff er uiteindelijk bij het uitkomen van de Strubben-bocht in om aan de Corvette van Abresch voorbij te gaan.
De tweede Mosler in het veld, die van Niels Bouwhuis, presteerde ook goed. Bouwhuis was op de zevende positie gestart maar reed gestaag naar voren. Vlak voor de pitstops lag de Mosler-coureur dan ook al op de vierde plek, achter Rick Abresch.

De pitstops gooiden het veld in de GT-divisie weer aardig door elkaar. Rick Abresch was door zijn resultaatseconden teruggevallen tot achter Niels Bouwhuis, die op zijn beurt vlak achter koploper Sijthoff terecht was gekomen. Voor Van ’t Hoff was de race na de pitstops voorbij, want hij moest zijn Mosler met technische problemen in de pitstraat parkeren.
Na de pitstops bleek al snel dat Diederik Sijthoff tijdens zijn pitstops tekort had stilgestaan, waardoor hij van de wedstrijdleiding een drive-through kreeg. Sijthoff kwam hierdoor op de tweede positie te liggen achter Bouwhuis. De Mosler-coureur had door de drive-through van Sijthoff een solide voorsprong en gaf die ook niet meer af. Bouwhuis pakte hierdoor voor volle tribunes zijn eerste overwinning van het seizoen. Achter Niels Bouwhuis eindigden Diederik Sijthoff en Rick Abresch op de posities twee en drie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet