Formule 1

Formule 1: Vettel weer terug op pole

vettel

Na een moeilijk Grand Prix-weekend in Duitsland, heeft Sebastian Vettel op de Hungaroring weer “gewoon” de poleposition gescoord. Gemakkelijk was het echter niet, want Hamilton deed een serieuze aanval op de pole. Vettel perste alles uit zijn Red Bull en pakte echter de poleposition. Troost voor Hamilton is dat hij wel een setje superzachte banden heeft uitgespaard, dat kan morgen veel betekenen. Op plaats drie start morgen Jenson Button, hij hield Massa en de teleurstellende Alonso en Webber achter zich.


Tekst: Daan Jeuken

Winderig
Op het eerste oog zijn de omstandigheden heerlijk op de Hongaroring, met een buitentemperatuur van 22 graden. Maar een blik op de bomen verraadt dat het behoorlijk waait en dat is vervelend voor de rijders. Met de wind in de rug op het rechte stuk zien we aardig wat mensen de apex van bocht 1 voorbij schieten.

Welke drie teams gaan uitvallen in Q1 is overduidelijk, want de verschillen waren zelden zo groot achteraan. Hadden Lotus en Virgin nog de ambitie om dit jaar aan te sluiten bij de achterhoede, ze hebben vandaag allemaal twee seconden achterstand op die achterhoede. De tweede Virgin van D’Ambrosio weet zelfs de HRT’s niet voor te blijven.

Er moet er dus nog eentje uitvallen in Q1, en dat lijkt Sébastien Buemi te worden. Dat zou betekenen dat hij morgen vanaf de laatste startrij moet starten, want Buemi is bestraft voor het ongeluk met Heidfeld in Duitsland en wordt morgen vijf startplaatsen teruggezet. Buemi weet in de laatste minuten zijn tijd nog te verbeteren en één plaatsje te winnen. Dat brengt Maldonado op de wip, maar die is nog aan een rondje bezig. De druk is groot voor de rookie, maar hij doet wat hij moet doen en drukt Buemi naar de 18e plaats en dus de 23e startplaats morgen.

Hamilton speelt gewaagd
Q2 duurt een kwartiertje en voor de mannen vooraan wordt het nu traditioneel tijd om de zachte banden onder te schroeven. Lewis Hamilton start Q2 vandaag echter verrassend op de hardere (maar nog steeds zachte) band. Een gewaagde gok die hem morgen een extra setje zachte banden kan opleveren, maar de gok kan hem ook duur komen te staan aangezien inhalen hier schier onmogelijk is. Na één vliegende ronde bewijst Hamilton dat de gok de moeite waard was, want Hamilton is maar een tiende langzamer dan Vettel op de superzachte band. De McLaren-rijder heeft morgen dus een extra zacht setje over.

In Q2 wordt de strijd in de slotfase uitgevochten. De Williamsen, Force India’s en Toro Rosso’s lijken samen met Jaime Alguersuari de voornaamste kandidaten om uit te vallen, maar een prima rondje van Perez brengt hem naar p8. Hierdoor doen de Renaults en Schumacher ook weer mee in de slotfase. Sutil is de volgende die in de top tien rijdt, hij wordt achtste en duwt Schumacher uit de top tien. Di Resta pakt vervolgens p10 ten koste van Petrov, maar dan komt Schumacher nog. Die rijdt zich op het nippertje naar Q3 en elimineert Di Resta, alsmede Petrov, Kobayashi, Heidfeld, Barrichello, Alguersuari en Maldonado.

Vettel vs. Hamilton
De eerste slag in Q3 is een daalder waard, er zijn twee runs mogelijk, maar al vaak dit jaar is de eerste run allesbepalend gebleken. Die eerste slag is voor Lewis Hamilton. De Brit is slechts 0.067 sneller dan Sebastian Vettel, maar dat is genoeg. Alonso kan zich in de eerste stint nog niet meten aan deze twee haantjes, de Ferrari-rijders is vier tienden te langzaam. Alonso’s tijd is nog wel goed genoeg voor de derde tijd, hij is een tiende sneller dan Button. Massa rijdt de vijfde tijd, Webber rijdt een teleurstellend rondje en komt driekwart seconde te kort.

Er komt echter nog een herkansingsronde. Alonso is de eerste die zijn laatste poging inzet en zijn poging lijkt beter dan zijn eerste. De eerste twee sectors gaan snel, maar in de laatste verliest hij meer dan hij had gewonnen.

Achter hem zijn Vettel en Hamilton de polestrijd duidelijk aan het uitvechten. Hamilton is nipt de snelste in de eerste sector, maar Vettel is de snelste in de tweede sector. Vettel komt als eerste door en pakt de poleposition. Hamilton komt dan nog, maar hij forceert wat en rijdt een slordige laatste sector. Hamilton verbetert zijn tijd niet en start morgen als tweede.

Daarachter wordt Alonso nog zwaar gestraft voor zijn mislukte laatste ronde. Hij wordt een startrij terugverwezen door Button en zelfs teamgenoot Massa. Alonso zal echter kunnen leven met p5, want hij start in ieder geval wel vanaf de schone kant van de baan. Teleursteller van de dag is Mark Webber, zijn tweede ronde was niet veel beter dan zijn eerste en hij start morgen als zesde, voor Rosberg, Sutil, Schumacher en Perez.

Inspanning betaalt terug
Sebastian Vettel had gisteren nog niet de snelheid van vandaag, maar de monteurs hebben in de nacht hard doorgewerkt. En dat was de moeite. “De jongens hebben vannacht hard gewerkt en veel veranderd aan de auto. Ze hebben weinig kunnen slapen, maar een resultaat als dit betaalt dat wel terug. De auto voelt goed en ik kijk uit naar morgen.”

Lewis Hamilton had stiekem gehoopt op de pole, maar kan nog altijd leven met p2. “Gisteren gingen we heel goed, maar vandaag was Red Bull weer wat beter. De tweede plaats en de derde van Jenson zijn echter veelbelovend voor morgen.”

Jenson Button kende weer eens een goede kwalificatie, en daar was hij blij mee. “Ik heb de laatste tijd wat slechtere kwalificaties gehad en dan begin je de race met een achterstand. Het is lekker om vandaag weer eens een goede ronde te hebben gereden.”

Uitslag kwalificatie Hongarije
1. Sebastian Vettel, 1:19.815
2. Lewis Hamilton, op 0.163
3. Jenson Button, op 0.209
4. Felipe Massa, op 0.535
5. Fernando Alonso, op 0.550
6. Mark Webber, op 0.659
7. Nico Rosberg, op 1.283
8. Adrian Sutil, op 1.630
9. Michael Schumacher, op 2.092
10. Sergio Perez, geen tijd

11. Paul di Resta, 1:22.256
12. Vitaly Petrov, 1:22.284
13. Kamui Kobayashi, 1:22.435
14. Nick Heidfeld, 1:22.470
15. Rubens Barrichello, 1:22.684
16. Jaime Alguersuari, 1:22.979
17. Pastor Maldonado, geen tijd

18. Sébastien Buemi, 1:24.070*
19. Heikki Kovalainen, 1:26.205
20. Jarno Trulli, 1:26.534
21. Timo Glock, 1:26.294
22. Vitantonio Liuzzi, 1:26.323
23. Daniel Ricciardo, 1:26.479
24. Jaime D’Ambrosio, 1:26.510

*wordt morgen vijf plaatsen teruggezet

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet