Superleague Formula

Superleague Formula: Chris van der Drift op de eerste startrij in Zolder

480_vd-drift

Na zijn enorme crash vorig jaar op Brands Hatch zat Chris van der Drift weer voor het eerst in een Superleague Formula auto. De Nederlandse Kiwi presteerde boven verwachting door naast Craig Dolby een plek op de eerste startrij te claimen. Yelmer Buurman en Robert Doornbos strandden in de kwartfinales.

Tekst en Foto's: Matthé IJzerman

Het blijft veranderingen regenen in de Superleague Formula. Nu is er geen Chinese auto meer maar daarvoor in de plaats een Russische, bemand door Mikhail Aleshin, de Formule Renault World Series kampioen van 2010. Max Wissel is weer terug en de Duitser zit nu in de auto van, al evenzeer een nieuwkomer, Zuid Korea. Duncan Tappy stuurde in Assen nog de auto van Japan naar de gedeelde leiding in het kampioenschap maar zit nu in de Turkse inschrijving. Robert Doornbos reed in Assen nog in een tweede Nederlandse auto, maar die is er niet meer en de Rotterdammer verhuisde naar de Japanse wagen. Maria de Villota is absent en haar plaats wordt ingenomen door Andy Soucek. En Chris van der Drift is dus weer terug en heeft de plaats van Earl Bamber in de Nieuw Zeelandse bolide ingenomen. Wat wel bleef zijn onder andere Yelmer Buurman met Nederland-PSV, Craig Dolby voor Engeland, John Martin voor Australië en Tristan Gommendy met Frankrijk - Girondins de Bordeaux.

Mikhail Aleshin had de handen vol aan het veel grotere vermogen van de V12 van de Superleague Formula-auto, reed in de vrijde training al de vangrails in om in de kwalificatie ook nog eens een luchtsprong te maken. Hij eindigde in zijn kwalificatiegroep dan ook als laatste, op meer dan een seconde van de snelste, Craig Dolby.

480_doornbos
Robert Doornbos

Die was slechts 0,094 seconde sneller dan Robert Doornbos, die op zijn beurt 0,07 tikken voor Neel Jani eindigde, met Chris van der Drift als vierde, op 0,371 van Dolby. In de andere groep reed John Martin naar de snelste tijd, op slechts eenhonderste gevolgd door Yelmer Buurman, die weer een halve tel sneller was dan Frederic Vervisch in de Luxemburgse inschrijving. Andy Soucek completeerde het kwartet voor de shoot-outs.

480_buurman-2
Yelmer Buurman

Waar John Martin in zijn groep de snelste was geweest, maakte Chris van der Drift korte metten met de Aussie in het ‘Down Under’ onderonsje. Nederland (Doornbos) – België (De Belg Frederic Vervisch voor Luxemburg) werd vervolgens beslist in het voordeel van de zuiderbuur, terwijl de andere Nederland - België (PSV - RSC Anderlecht) al evenzeer verloren ging doordat een kleine verandering aan de auto van Yelmer Buurman een averechts effect had en hij daarna nog een foutje maakte. Neel Jani was daarmee de winnaar. Vervolgens zette Craig Dolby Andy Soucek op zijn nummer nadat de Spanjaard in de eerste twee sectoren nog een fraaie voorsprong had genomen.

We moesten het dus helemaal van Chris van der Drift hebben en die stelde niet teleur. Met ruim 0,7 seconde was hij Vervisch duidelijk de baas. Craig Dolby ontdeed zich met veel meer moeite van Andy Soucek; het verschil slechts 0,073 seconden. Opvallend trouwens hoe klein de onderlinge verschillen dikwijls waren. In de finale trof Chris van der Drift het niet. Inmiddels was het lichtjes gaan regenen en om de een of andere reden werden hij en Craig Dolby erg lang tegen gehouden. Van der Drift ging uiteindelijk als eerste de baan op, glibberend en glijdend om dat het wegdek al vochtig was geworden. Dolby liep zienderogen in en toen de achterremmen van de Nieuw Zeelandse bij de Hairpin blokkeerden was het pleit beslecht. De zwarte auto gleed iets door en Dolby stuurde er slim langs en won de shoot-out. “Ik heb geluk gehad dat Chris als eerste de baan op moest want dat maakte het voor mij een stuk makkelijker. Ik kon precies zien waar het extra glad was.

480_driftende-dolby
Graig Dolby

Puur geluk dus”, verklaarde de Britse pole-positie houder. Chris van der Drift was desondanks een gelukkig man. “Geen idee waarom ik als eerste de baan werd opgestuurd. Dat was nu echt een nadeel. Maar ach, wie had zo’n come-back verwacht? Ik in ieder geval niet. Dit voelt heel erg goed”, aldus de Kiwi, die totaal geen last meer heeft van zijn zware crash vorig jaar.

Startgrid
1. Engeland - Craig Dolby
2. Nieuw Zeeland – Chris van der Drift
3. België – Neel Jani
4. Luxemburg - Frederic Vervisch
5. Japan - Robert Doornbos
6. Nederland - Yelmer Buurman
7. Spanje - Andy Soucek
8. Australië - John Martin
9. Zuid Korea - Max Wissel
10. Tjechië – Filip Salaquarda
11. Brazilië - Antonio Pizzonia
12. Turkije - Duncan Tappy
13. Frankrijk - Tristan Gommendy
14. Rusland – Mikhail Aleshin
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet