Formule 1

Formule 1: Voorste startrij voor Ferrari

Ferrari mag morgen de eerste Grand Prix van het jaar aanvangen vanaf de eerste startrij, waarbij Michael Schumacher de pole position mag bezetten. Achter de Ferrari’s maken Button, Alonso en Montoya de top vijf vol.

Tekst: Daan Jeuken

Het nieuwe format hield in dat er in de eerste twee sessies van een kwartier steeds zes mensen af zouden vallen, waardoor er tien overbleven voor de laatste sessie. Ondanks dit gegeven leken de topteams weinig haast te maken om naar buiten te gaan in die eerste sessie. Daarmee liepen deze teams het risico dat een foutje of probleem in de snelle ronde ze ver terug zou werpen op de startgrid. Precies dit overkwam Kimi Räikkönen, wiens achterwielophanging afbrak, waardoor de Fin geen tijd neer kon zetten. Hierdoor begint de pechvogel van 2005 het nieuwe jaar in mineur, vanaf de laatste plaats.

Behalve Räikkönen vielen in die eerste sessie ook (minder verrassend) de beide Midlands en de Super Aguri’s af. Verrassender was Ralf Schumacher, die de eerste sessie ook niet overleefde. Het feit dat Jarno Trulli zich in de tweede sessie ook niet wist te plaatsen bij de laatste tien, doet vermoeden dat Toyota de gehoopte stap voorwaarts nog niet heeft kunnen maken. Behalve Trulli bleven ook Villeneuve, Rosberg, Coulthard, Liuzzi en Speed in de tweede sessie steken.

Dit bracht de snelste tien coureurs in de laatste sessie, waarin gestart moest worden met dezelfde hoeveelheid brandstof als morgen de race zal worden aangevangen, en een onbeperkt aantal rondjes mocht worden gereden. Gevolg hiervan was dat de eerste tien minuten iedereen zoveel mogelijk rondjes reed, om de brandstof op te rijden, waarna met een nieuw setje banden te toptijden konden worden gerealiseerd. Veel auto’s op de baan dus; iets waar het de laatste jaren in de kwalificatie zo aan schortte.

Dit hele format had Ferrari enkele weken geleden gesimuleerd, tijdens de wintertests op hetzelfde circuit, waardoor zij ideaal voorbereid waren op wat komen zou. Het was dan ook niet zo verrassend dat zij de dag als snelste eindigden. Met zijn pole position evenaart Schumacher het record van 65 poles, dat op naam stond van Ayrton Senna.

Achter de Ferrari’s eindigde Button als derde, voor Alonso, Montoya en Barrichello. Daarachter maken Webber, Klien, Fisichella en Heidfeld de top tien vol. Me
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet