Belcar

Belcar seizoen nadert met rasse schreden…

Door de werkzaamheden op Circuit Zolder zal de eerste wedstrijd van de Belcar Series, en dus ook de Mediagroep Van Dyck Belcar 2006 uitzonderlijk, niet op het thuisfront worden verreden, maar op het circuit van Spa-Francorchamps. Ter voorbereiding kunnen de deelnemers van alle kampioenschappen die deze Belcar Series omvatten in de aanloop naar het nieuwe seizoen tweemaal ‘gratis’ trainen. Mede omdat de eerste wedstrijd in Francorchamps wordt verreden, worden de deelnemende teams op 30 maart in de Ardennen uitgenodigd voor de ‘Belcar Shakedown’. Eén week later, en net voor het eerste raceweekend, is er dan de ‘Belcar Launch’ op het vernieuwde tracé van Circuit Zolder.

Tekst: Flor Schilte

Er is weer een toevloed aan Nederlanders in de Belcar in 2006. Toon van de Haterd komt terug naar de Belcar met zijn Marcos Mantis, waarmee hij in 2003 samen met Hans De Groot aan de slag was onder de vleugels van Eurotech. Toen scoorden ze behoorlijk met een zevende plaats in Divisie GT en een derde plaats in de Klasse GTA.

Op verzoek van Van de Haterd zal Autosport Centrum Schaijk (ACS), het voormalige Promotech Motorsport, de wagen onder handen nemen en de Marcos, momenteel voorzien van een 5 liter Ford V8-krachtbron, verder zal evolueren. Men is nog druk op zoek naar een tweede coureur die Van de Haterd zal vergezellen in de snelle Marcos. De drukke zakelijke agenda van De Groot doet zijn programma beperken tot de Euphony 24 Hours of Zolder. Méér dan waarschijnlijk komt de Marcos Mantis Evo aan de start in Klasse 2. En met 570 pk voor 1100 kg komen ze niet om een bijrolletje te spelen.

Wim Noorman van Eurotech heeft inmiddels het grote nieuws betreffende Marc Goossens bekend gemaakt (zie elders op AUTOSPORT.NL). Van Cor Euser kregen we te horen dat hij met zijn Marcos LM 600 alvast klaar is voor de Euphony 24 Hours of Zolder. Euser was de voorbije winter bezig om een BMW 6-serie te bouwen, maar hij moet dit project nog een jaar in de koelkast zetten. De samenwerking met BMW Motorsport verloopt stroef en de onderdelen zijn zéér moeilijk te verkrijgen, of zelfs zelf worden gemaakt. Volgens Cor zal op termijn de BMW slechts in competitie komen als die sneller blijkt dan zijn huidige Marcos.

GLPK zal definitief met Anthony Kumpen en Bert Longin een volledig seizoen meedoen in de Mediagroep Van Dyck Belcar Original. Anthony Kumpen: “We komen met een topwagen en mikken in 2006 opnieuw op de titel. In dit project is ook een nieuwe grote sponsor betrokken. De partijen zijn overeen gekomen om alle verdere informatie pas vrij te geven tijdens een perspresentatie op 6 maart in discotheek Versuz in Hasselt. Ik houd me aan die afspraak en je zult dus nog een even geduld moeten hebben. Eén klein tipje kan ik wel van de sluier lichten: het wordt geen Viper. Deze is na de crash tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder opnieuw perfect opgebouwd en uiteindelijk verkocht aan een team dat actief is in de Belcar”.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet