NASCAR

NASCAR: Kyle Busch draagt Bristol zege op aan Japan

JGR-Toyota coureur Kyle Busch was dit weekend waarschijnlijk de eerste coureur die met een Japans product na de aardbevingen op het Amerikaanse Bristol en Tennessee een autorace won. Busch droeg zijn fraaie overwinning dan ook direct op aan het merk en haar medewerkers en de slachtoffers van de verschrikkelijke natuurramp in Japan. Vrijwel alle Toyota’s was dan ook opgesierd met de sticker “Japan Disaster Relief”.


Tekst Willem J. Staat
Foto’s Toyota Motorsport/Lesley Ann Miller/LAT USA

2011_kyle_busch_bristol_1
Twee zeges voor Kyle Busch in één weekend na twee uitermate sterke voorstellingen.

Kyle Busch klasse apart in Bristol
JGR-coureur Kyle Busch was dit weekend een klasse apart in de “Stierenvechtersarena” van Bristol. Het beslissende moment in de wedstrijd viel eigenlijk 60 ronden voor het einde toen Kyle zowel Jimmie Johnson en Carl Edwards in de pitlane versloeg. De laatste neutralisatie viel 37 ronden voor het einde. Daarna leverden Busch en Edwards een fraai duel, maar de Roush Fenway-coureur vergaloppeerde zich in zijn strategie. Carl Edwards: “Ik dacht dat wij over gelijke wapens beschikten, maar hij nam afstand. Mijn voorgevoel zei me dat er nog een neutralisatie zou komen. Als ik geweten dat dit de enige kans was, dan had ik zeker harder tegen hem geracet!” In het verleden had Edwards Busch in 2008 op Bristol voor de zege geëlimineerd. Maar nu leverden beide kemphanen op het vernieuwde “stierenvechtersarena” van Bristol een clean duel.

Busch kon de laatste 26 ronden gewoon afstand nemen van zijn achtervolgers. Wel prefereerde Busch constant de hoge lijnen te rijden omdat die meer momentum en snelheid opleverden. Het betekende dat de koplopers in minder “turbulente lucht” reden waardoor zij “het verkeer” voor konden blijven. Zowel Jimmie Johnson als Kyle manoeuvreerden er zich handig doorheen. “Eindelijk kunnen wij hier echt racen” riepen zowel Busch als Johnson na de wedstrijd in koor.


2011_japan_relief_bristol
De stille boodschap op de Toyota van Kyle Busch was meer dan duidelijk.

Weinig bezoekers
Bristol biedt plaats aan 160.000 bezoekers, maar sinds de baan in 2007 verbouwd werd en de kredietcrisis haar intrede deed, daalde dit gestaag. De organisatoren spraken van 120.000 bezoekers, maar volgens insiders waren het er nog minder. De omgebouwde baan zorgt voor minder spektakel en touchés tussen de deelnemers. Kyle Busch: “Jammer genoeg reden we niet voor uitverkocht huis. Daar heb ik een hekel aan. Het oude Bristol dat hebben we niet meer, maar er waren wel enkele interessante momenten waarbij het tot confrontaties kwam. Het nieuwe Bristol is “cool” voor elke coureur omdat je niet meer hoeft te beuken. Ik denk dat er gewoon minder spektakel voor de toeschouwers is.”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet