NASCAR

NASCAR: Blunder Stewart-Haas Racing kost Tony Stewart overwinning in Las Vegas

Een blunder tijdens een pitstop in de 155e ronde kostte teameigenaar/coureur Tony Stewart de overwinning in Las Vegas. Bij Roush Fenway Racing kopieerde men op het einde alleen de teamstrategie van Stewart Haas Racing en Carl Edwards pakte zijn 19e overwinning en zijn derde in de laatste vijf wedstrijden(tot aan Phoenix 2010).

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR/MCS

2011_pitstop_stewart_vegas
Deze pitstop kostte Tony Stewart uiteindelijk de overwinning. Toch staat hij eerste in
de voorlopige stand van het kampioenschap.

19e NASCAR-overwinning voor Carl Edwards
De zege in Las Vegas moet Carl Edwards genoegdoening geschonken hebben voor de pech in de twee voorgaande wedstrijden op Daytona en Phoenix. Op Daytona eindigde Edwards als tweede en polesitter Edwards werd vorige week al vroeg uitgeschakeld. Edwards profiteerde van een enorme blunder van Stewart Haas Racing in de 155e ronde toen Stewart met de brandstofjerrycan aan de auto bevestigd weer de baan opging. Het leverde een penalty op waarbij Stewart bij één van zijn reguliere stop slechts twee banden verwisselde. Door deze strategie kon hij net de aansluiting met de leiders behouden. Voor de allerlaatste stop moest Stewart wel vier nieuwe banden laten noteren. Bij Roush Fenway deed men het omgedraaide.

Edwards kon zich de luxe permitteren om bij zijn laatste stop twee banden te laten monteren en dit gaf hem voldoende marge om de snel oprukkende Stewart en Juan Pablo Montoya op afstand te houden.

Na 40 ronden had Tony Stewart al een voorsprong van 3.5 seconden op zijn achtervolger Juan Pablo Montoya opgebouwd. Stewart wist echter dat hij die voorsprong niet kon behouden. Van de 267 ronden tellende wedstrijd reed Stewart er maar liefst 163 op kop.

Tony Stewart: “Ik wist niet wat er bij die pitstop gebeurde maar er was een misverstand en ik moest opnieuw achteraan aansluiten. Daarna vielen de kaarten niet meer onze kant uit. Crewchief Darian Grubb nam een uitstekende strategische beslissing waardoor wij onze positie op de baan konden terug veroveren. Maar het liet helaas wel zien dat iedereen het kon doen en wij konden geen 2,5 runs op slechts twee nieuwe banden aan de linkerzijde rijden. Je wordt er gek van om op deze manier te verliezen, zeker op een circuit waar ik nooit gewonnen heb. Dit was een grote teleurstelling. Zeker omdat je de snelste auto op de baan had en dan alsnog verliest. Maar als alle emoties op de maandag verdwenen zijn en dan kijk je terug. Dan was het alsnog een schitterend weekend. Maar ik voel me niet echt prettig.” Voor Stewart was het dan ook een kleine compensatie dat hij nu de “Chase naar de Cup” mag aanvoeren.

2011_las_vegas_carl_edwards
De traditionele vreugdekoprol van Carl Edwards.

Carl Edwards reed de laatste 23 ronden op kop van de wedstrijd. Edwards: “Vorig weekend wist ik eigenlijk niet wat er gebeurde en ik had toen een erg goede auto maar het leverde niets op. Maar vandaag had ik weer een goede auto. Ik wil de luchtmacht bedanken want zij stelden mij in staat om afgelopen donderdag met “The Thunderbirds” te vliegen. Ik heb er veel over discipline geleerd. Deze beker gaat dan ook naar hun hangar nabij Nellis Airforce Base”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet