Formule 1

Formule 1: Pirelli zorgt voor kopzorgen

pirelli

De drie testdagen in Valencia zijn niet alleen belangrijk voor de teams, ook voor de kersverse bandenleverancier is dit een van de weinige momenten om massale feedback te krijgen. Pirelli voorspelde al iets minder goede banden te willen produceren, zodat er meer actie op de baan zou zijn. Daar lijken ze tot dusver iets te ver in doorgeslagen, want binnen een paar rondjes verliezen de rijders al twee tot drie seconden.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Pirelli

“Het is moeilijk om deze banden consistent te houden”, legt Fernando Alonso uit. “Nieuwe banden vallen heel snel terug. In het eerste rondje zijn ze goed en daarna zijn ze zo weg. Je bent gelijk twee tot drie seconden per ronde kwijt. Daarna zijn ze wel consistent, maar ook veel te langzaam.”

“We proberen onze set-up aan te passen om wat meer consistentie te krijgen”, vervolgt de Ferrari-rijder. “We hebben deze middag wat lange runs gedaan en die gingen goed. Het is echter zorgwekkend voor iedereen. Maar je kunt je set-up en rijstijl ook aanpassen om wat vriendelijker te zijn voor de banden.”

Zes stops?
Robert Kubica deelde Alonso’s mening, al merkte hij wel op dat de baan- en weersomstandigheden in Valencia het effect wat erger maken. “Maar het verschil is wel te groot. Tenzij je vijf of zes stops per race wilt, maar dan hebben we wat meer banden nodig.”

“De banden gaan niet grainen, ze worden gewoon minder. Ineens zijn ze weg. In races wil je vaak wat langer buiten blijven dan goed is, maar dat moet geen gevaar opleveren voor exploderende banden en dergelijke. Ik denk echter dat we bij de volgende test in Bahrein pas gaan zien hoe het er nou echt voorstaat.”

Vergelijkingsmateriaal
Lewis Hamilton kon vandaag een goede vergelijking maken, want hij reed nog met de wagen van vorig jaar. Hij vond het verschil wel meevallen. “Het lijkt of er bij sommige teams veel verschil zit tussen de compounds, maar bij ons valt het nog wel mee. In plaats van één keer moeten we dit jaar misschien twee of drie keer stoppen, maar dat is niet verkeerd. Ik vond één keer stoppen ook maar saai.”

Alonso snelste
Tijdens de tweede testdag maakte Fernando Alonso de achterstand die hij gister had op Sebastian Vettel goed. De Spanjaard eindigde als snelste, drie tiende voor Vettel en een halve seconde voor Di Resta. Lewis Hamilton volgde op een seconde met de oude auto, voor Kubica en Rosberg met hun nieuwe wagens.

1. Alonso Ferrari 1m13.307s 108
2. Vettel Red Bull Renault 1m13.614s +0.307 43
3. Di Resta Force India Mercedes 1m13.844s +0.537 111 *
4. Hamilton McLaren Mercedes 1m14.353s +1.046 83 *
5. Kubica Renault 1m14.412s +1.105 104
6. Rosberg Mercedes 1m14.645s +1.338 69
7. Glock Virgin Cosworth 1m15.408s +2.101 34 *
8. Barrichello Williams Cosworth 1m16.023s +2.716 51
9. Perez Sauber Ferrari 1m16.198s +2.891 42
10. Maldonado Williams Cosworth 1m16.266s +2.959 29
11. Buemi Toro Rosso Ferrari 1m16.359s +3.052 46
12. Alguersuari Toro Rosso Ferrari 1m16.474s +3.167 64
13. Webber Red Bull Renault 1m17.365s +4.058 17
14. Karthikeyan HRT Cosworth 1m17.769s +1.165 80 *
15. Kovalainen Lotus Renault 1m20.649s +7.342 15
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet