DNRT

DNRT: John de Vos en Dennis de Borst winnen 5 uren van Zandvoort

 devos3_wek

Geen Porsche, geen Marcos maar een Renault Clio won de 5 uren van Zandvoort. Ook de tweede plek algemeen was voor zo’n wijvenautootje (citaat van ‘Mr. Marcos’ Cor Euser) met achter het stuur Dillon en Marc Koster en Bertus Sanders.
De weersomstandigheden tijdens de vierde ronde van het Winter Endurance Kampioenschap waren abominabel. Na een eerste helft in de regen, werd het veld in het tweede deel geplaagd door natte sneeuw. Onder deze omstandigheden was de Clio de meest ideale (lees: snelste) auto. “Het was leuk om een duel uit te vechten met Michael Bleekemolen en zijn Porsche GT3”, glunderde Clio-coureur Marc Koster.

 duel_wek


 start_wek

Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Tim Böhme


Aanvankelijk waren het nog de ‘dikke’ GT’s die de lakens uitdeelden. In het begin lag de Marcos Mantis van Marcos Racing International op kop, met achter het stuur Cor Euser, Jan de Wit en Peter van der Kolk. Vervolgens leek Sotrax Albert Motorsport, de winnaars van de Nieuwjaarsrace een maand geleden, op weg naar het goud.

 sebastiaan_wek

Kees Bouhuys, Jurgen Albert en Michael en Sebastiaan Bleekemolen konden hun koppositie echter ook niet vasthouden, onder meer door een spin van Albert en later door versnellingsbakproblemen en een spin van Michael Bleekemolen.

 devos1_wek

Met nog een uur te gaan lagen John de Vos en Dennis de Borst op de derde plek algemeen (eerste in de klasse tot twee liter). In het laatste uur waren de weersomstandigheden dusdanig slecht dat de Porsche- en Marcos-rijders hun handen vol hadden aan hun GT’s. Ondertussen reden de Clio-teams de snelste rondetijden. Hierdoor konden De Vos en De Borst de leiding overnemen en de race op hun naam schrijven. Helemaal foutloos ging het allemaal niet. “Ik ben in de race twee keer gespind”, gaf routinier De Vos toe. Deze uitstapjes bleven echter zonder gevolgen. De winnende equipe had tijdens de race ‘onder geel’ ingehaald, als straf moeten de rijders tijdens de volgende race anderhalf uur bij een baanpost vlaggen.

Nette jongen en deugnieten

Dillon en Marc Koster en Bertus Sanders, racend onder de noemer ‘De kinderen van Lubin’, kwamen 24 seconden tekort op de winnaars. De teamnaam verwijst naar Frans Lubin, Cupcoördinator van de Dunlop SportMaxx Clio Cup waarin het drietal het afgelopen seizoen uitkwam. Er had een overwinning ingezeten, vond Sanders. “Tijdens de race hield onze Clio in, waarschijnlijk door brandstofproblemen. We hebben een extra pitstop gemaakt om het probleem op te lossen.” Marc Koster was blij dat hij een Clio bestuurde. “Dit zijn goede weersomstandigheden voor een Clio”, constateerde hij onderweg.
Frans Lubin, de ‘vader’ van de drie jongemannen, was tevreden over zijn ‘kroost’. “Bertus is een nette jongen, maar Marc en Dillon zijn twee deugnieten”, gaf hij zijn mening over ‘zijn’ drietal.

 saker_wek

De derde plek algemeen was voor Theo van den Berg en Dirk van Dijk met hun Saker.
Sotrax Albert Motorsport eindigde nog als tweede in de klasse boven twee liter (vierde algemeen), voor de Porsche-equipe Jetstream (David Hart en Philip Beyrer).
Giso Verschoor en Michel Schaap kregen de bekers voor de derde plek in de klasse tot twee liter overhandigd. Zij bestuurden een Alfa Romeo 147.

 dekker_wek

Dekker voor Dekker

Team Dekker won de klasse voor Seat Ibiza’s en Mini’s. Harry Dekker en Boy van der Heyde eindigden met hun Ibiza voor de Seat van Dekker Racing, met Arie Dekker en Teun van Dam. Het brons ging naar de DNRT-Ibiza van Johan Jansen, Martijn van Es en Thomas Bakker.
Bij de BMW’s was de strijd spannend. Klassementsaanvoerder Steven Gijsen, bijgestaan door Tom Coronel, viel in de beginfase ver terug door technische problemen. Het duo eindigde toch nog als tweede met hun BMW Compact, achter de winnaars Bert Kinsbergen, Ger van den Brink en Jaap van Lagen (BMW Compact). De derde plaats was voor Nandor Trumpi en Ruben van Doorn met hun BMW Compact.

 hessing_wek

Vette bougie

De Maserati van Frits Hessing en Huub Vermeulen was de eerste uitvaller. Een forse rookwolk wees op een dure schade. “Een vette bougie”, was het amusante commentaar van Vermeulen.
Het Duitse Zakspeed kwam met niets minder dan een V8STAR naar Circuit Park Zandvoort. Michael Klein en Antoine Feidt reden alles bij elkaar maar 33 ronden.
Robert van den Berg hield het na 28 ronden gezien met zijn Porsche 997 GT3. “De auto is gloednieuw, we kregen hem woensdagnacht binnen”, aldus Robert, die dit seizoen in de Porsche Supercup uitkomt. “Ik heb deze race gebruikt als een soort shake down. Toen het eenmaal begon te sneeuwen hield ik het voor gezien. Ik heb weinig zin om deze race met schade te eindigen, bijvoorbeeld doordat een andere auto spint en in mijn Porsche glijdt.”
Team Harders Plaza neemt met twee auto’s deel aan de Porsche Supercup, de andere Porsche wordt bemand door de Belg Chris Matteus. Het team heeft nog een testsessie gepland op het circuit van Croix en Ternois op 22 en 23 februari, waarna de Porsches naar Bahrein worden verscheept.
Overigens heeft Harders Plaza ook nog een Porsche 996 GT3 staan, het betreft de auto waarmee Van den Berg vorig jaar in de McGregor Porsche GT3 Cup Challenge uitkwam. “We hebben de motor en de versnellingsbak gereviseerd en de auto van een nieuwe body voorzien”, aldus Robert. “Aanvankelijk dachten we dat de Nederlandse Porsche GT3 Cup Challenge door zou gaan, thans ziet het er helaas minder gunstig uit.”

Kinzo komt, Kinzo gaat

Jaap van Lagen hoopt dit seizoen wederom in de Formule Renault 3,5 uit te komen. Lange tijd leek het erop dat hoofdsponsor Kinzo de sympathieke coureur zou blijven ondersteunen, totdat Van Lagen te horen kreeg dat de sponsordeal niet wordt voortgezet. “Ik kijk desondanks positief vooruit. Ik ben in gesprek met een aantal potentiële sponsors en hoop dit seizoen alsnog in de Formule Renault 3,5 te rijden”, aldus Van Lagen, die ook nog steeds zicht heeft op een DTM-zitje.
Nicky Catsburg groeit dit seizoen zoals bekend door van de Shell Helix SEAT Cupra Cup naar de Formule Ford. Het jonge talent komt uit voor Geva Racing. Nicky wordt gesteund door….Kinzo. “Mijn auto wordt Kinzo geel-blauw”, verklapte hij.
Catsburg deelde een Match Racing Renault Clio met Ronald Morien.

 morien_wek

“Dit is de eerste keer dat ik in een raceauto zit sinds mijn crash in Dubai”, vertelde Morien, die de zware klapper gelukkig ongedeerd doorstond. “Gisteravond kreeg ik voor de eerste keer na de crash de kriebels. Vanochtend moest ik de eerste twee rondjes even wennen, na vier ronden ging het weer als vanouds.” Morien reed in de kwalificatie de derde tijd in de klasse tot twee liter, helaas kwam de Clio niet verder dan 24 ronden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet