Sportscars

Sportscars: ORECA opnieuw actief met ‘oude’ Peugeot LMP1 in ILMC

02

ORECA gaat opnieuw voor succes in de Intercontinental Le Mans Cup, niet met de eigen ORECA 03 of zelfs niet met de nieuwe Peugeot. Het team kiest namelijk opnieuw voor de oude, vertrouwde Peugeot 908 HDI-FAP waarmee het in 2010 al zo succesvol was en daarmee opent ORECA vol de aanval op de fabrieksteams.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto’s: ORECA


De succesvolle samenwerking tussen ORECA en Peugeot krijgt dus een vervolg in dit seizoen maar zoals wel vaker gaat teambaas Hughes de Chaunac vooral zijn eigen weg. Dat Peugeot hem de ruimte geeft om te kiezen voor het oude chassis laat het vertrouwen in de voormalige Le Mans winnaars – ORECA won met Mazda in 1991 - meer dan zien.

Logische keuze voor oudere auto
De keuze voor het oudere chassis is een logische vindt technisch directeur David Floury: “Een nieuwe auto betekent dat we laat met onze voorbereidingen op Sebring en de rest van het seizoen kunnen beginnen.” En nieuwe reglementen zorgen ervoor dat ORECA hard aan de slag moet om goed voor de dag te komen. “Motorisch zijn er dingen veranderd met nieuwe restrictors en ook aerodynamisch zijn er dingen veranderd. Maar we kennen deze auto en weten hoe we ermee om moeten gaan. Dit is de beste manier om voor de winst te gaan”, voegt Floury toe.

Veranderingen achter het stuur
Op het rijdersvlak is er wel wat veranderd. Nicolas Lapierre keert terug in de voor hem bekende Peugeot maar wordt vergezeld door Loïc Duval, die in 2010 alleen op Le Mans uitkwam voor ORECA. Daar bewees de jonge Fransman in de slotfase van de wedstrijd dat hij goed genoeg is voor een volledig seizoen. Immers, nadat hij de opdracht van De Chaunac kreeg “alles of niets” te rijden, reed Duval snelste ronde na snelste ronde totdat de Peugeot-motor spectaculair de geest gaf. Het is de verwachting dat Olivier Panis in de lange wedstrijden de derde coureur wordt in de meer dan bewezen Peugeot van ORECA.

12

Sebring als eerste horde
ORECA komt dus uit in de Intercontinental Le Mans Cup en begint het seizoen in maart tijdens de 12 uur van Sebring, iets waar Hugh de Chaunac zich enorm op verheugt: “Het is altijd goed om in Amerika te kunnen racen en vooral in de legendarische atmosfeer van Sebring.” Om daar snel aan toe te voegen: “Sebring wordt een hard bevochten wedstrijd, waar wij als team alleen maar beter van worden voor de rest van het ILMC en de 24 uur van Le Mans.”

Een uitontwikkelde maar bewezen auto en drie fabrieksteams die komend jaar met nieuwe auto’s aan de start staan. Hugh de Chaunac en zijn ORECA team zijn misschien wel op het juiste moment, met de juiste auto en met de juiste instelling klaar om die fabrieksteams eens goed te kijk te zetten dit seizoen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet