Sportscars

Sportscars: TDS Racing en Extreme Limite nieuwe Franse troeven in LMS

lmp2-tds_racing
Er lijkt geen einde aan te komen, het goede nieuws in en rondom de sportscarwereld. Want na Duitse fabrieksteams, Japanse motoren, hybride systemen en zelfs een topzitje voor een Nederlandse coureur zijn nu de kleinere Franse teams aan de beurt. En die zijn, onder aanvoering van TDS Racing en Extreme Limite, absoluut niet minder ambitieus!

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto’s TDS Racing


Oreca-Nissan voor TDS
TDS Racing, in 2010 nog succesvol in de Renault Megane Eurocup met Nick Catsburg zorgt voor het grootste nieuws. Het team, dat gevestigd is in het zuidoosten van Frankrijk, komt komend seizoen namelijk uit in de LMP2 klasse met een Oreca 03 – Nissan. Een grote stap voor het team van Xavier Combet en Jacques Morello dat tegelijkertijd actief blijft in de Renault Megane klasse. Als coureurs beschikt het team over een uitstekend duo in vaste TDS coureur Pierre Thiriet en Matthias Beche. Thiriet finisthe vorig seizoen als tweede achter Catsburg terwijl Beche in 2009 nog Formula Le Mans kampioen werd.

Technische steun Oreca
Tegelijkertijd heeft TDS zich ervan verzekerd dat Oreca komend seizoen technische assistentie verleent zodat de sprong in het diepe niet te groot zal zijn. Die assistentie heeft het team ook zeker nodig als de inmiddels aangevraagde inschrijving voor de 24 uur van Le Mans ook nog eens wordt gehonoreerd. Een groot avontuur dus maar de komst van een team als TDS is opnieuw een teken dat het komend LMS seizoen een klassieker gaat worden.

Volledig seizoen Norma M200
Kleiner nieuws maar niet minder belangrijk is de de inschrijving van de Extreme Limite Norma LMP2 voor Le Mans en de Le Mans Series. Deze zijn niet compleet zonder kleinere constructeurs en daartoe behoort Norma absoluut. Na een afwezigheid van enkele jaren keerde het levenswerk van Norbert Santos terug op Le Mans in 2010 met de gloednieuwe Norma M200 LMP2. De auto haalde de finish niet maar maakte inhanden van Pegasus Racing wel indruk, zoveel zelfs dat Extreme Limite Racing, onder leiding van de ervaren coureur Patrice Roussel alles in het werk heeft gesteld om in 2011 een vol seizoen met de Norma te kunnen rijden.
Bekend is dat de M200, in 2010 nog de eerste auto die voldeed aan het nieuwe regelement, wordt aangedreven door een nieuwe Judd HK-motor en dat de eerste coureur de 26-jarige Fabien Rosier is.

Kleine constructeur, grote ambities
Norma-eigenaar Santos is vanzelfsprekend blij met de inschrijving van Extreme Limite: Ik ben ontzettend trots op dit project. Dit team wil presteren met de M200 en doet er alles aan om dat te bereiken. Dat Patrice Roussel hierbij betrokken is zegt voor mij genoeg. Ik heb al 12 jaar met hem samengewerkt en weet dat hij tot veel in staat is.”Norma werkt momenteel aan een tweede chassis en is in contact met enkele Britse team om deze gedurende het seizoen in te gaan zetten.

Elke klasse heeft zowel sterke nieuw teams en kleine constructeurs nodig die het gevecht tegen de gevestigde orde aandurven. TDS Racing en Extreme Limite voldoen in ieder geval aan dat profiel en beginnen, ieder op hun eigen manier, aan een groot avontuur in 2011.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet