Columns

Column: V10 Worldseries wederopstanding A1 GP of "Deja Vu"?



snoeks_race_zolder
Formule 2 was het initiatief van Max Mosley. Maar over het kwakkelende A1GP hield
de ex-FIA President zich volledig op de vlakte.

Houding FIA
Na de ondergang van A1 GP kreeg de FIA behoorlijk wat kritiek te verwerken. De toenmalige FIA President Max Mosley was duidelijk in zijn commentaar“De FIA stelt geen onderzoek in naar de mensen die achter een serie staan. Dit is niet de taak van het overkoepelende orgaan. Met zoveel bestaande kampioenschappen hebben wij daar de middelen en de expertise niet voor.” Nogal tegenstrijdig als je bedenkt dat elk kampioenschap op elk circuit ter wereld “FIA-gesanctioneerd is” en dien ten gevolge ook in Parijs/Geneve geregistreerd staat.

Dat er naast de Formule l duidelijk behoefte is aan een gelijksoortige en spectaculaire klasse hebben zowel SF als de A1 GP de afgelopen tien jaar duidelijk bewezen. Dergelijke klasses zijn Bernie Ecclestone vaak een doorn in het oog. Maar in mijn persoonlijke visie zou het misschien de beste oplossing zijn indien er naast de F1 en GP2, WSR by Renault 3,5L een concept van spectaculaire bolides komt, waarvan de commerciële rechten in handen van Ecclestone komen. Dit sluit “gelukszoekers” zoals A1GP uit.

Engineering_Jan_en_Jos_2642
Verstappen beste voorbeeld in 2005 dat er "Life" na de F1 was.

FOTA-organisatie
Om directe concurrentie met de F1 te vermijden mag deze klasse absoluut geen opstapklasse zijn, maar wel een “entertainment formula” zoals Superleague Formula waarbij alleen op “Niet Formule 1” –circuits gereden wordt en dat er klinkende namen mogen deelnemen, doch dat zij geen F1 ambities meer ambiëren. Jos Verstappen was in A1GP toch het beste voorbeeld in 2005?

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet