Columns

Column: V10 Worldseries wederopstanding A1 GP of "Deja Vu"?

In de Britse media en op het Internet is de afgelopen weken druk gespeculeerd over de “wederopstanding” van A1Grand Prix. Er zijn heel veel contra's maar een "Ecclestone""-achtige benadering zou waarschijnlijk de minste
schade toebrengen.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s archief autosport.nl


start_a1

Wederopstanding A1 GP in aantocht?
De afgelopen dagen is er in de Britse Media en op het Internet druk gespeculeerd over de “wederopstanding” van A1 GP. De nieuwe serie wordt waarschijnlijk door een nieuwe groep investeerders, die door een sleutelfiguur binnen de autosport bij elkaar zijn gebracht, begin februari aangekondigd. Het concept is bijna gelijk aan dat van A1 GP maar de franchise formule zal niet worden toegepast. Men wil gebruik maken van het in Engeland gebouwde Ferrari-chassis dat door een Judd V10 krachtbron zal worden aangedreven. De initiatiefnemers willen wedstrijden in Europa, het Midden Oosten, Afrika, Centraal en Zuid Amerika, alsmede Japan en China organiseren. De naam van het nieuwe kampioenschap A10 World Series.

Financieel wanbeleid leidde tot ondergang A1 GP
Of er gezien de financiële wanprestaties in de A1 GP werkelijk behoefte aan een dergelijke klasse is, staat te bezien. De totale “waarde” van het A1 GP schuldenpakket dat in een loods in Surrey staat opgeslagen bedraagt volgens het Britse vakblad “Racecarengineering” ongeveer 85 miljoen Britse ponden. De schuldenlast van A1 GP bedraagt bijna 15 miljoen Britse ponden. Ferrari is uiteraard de grootste schuldeiser, maar ook bijv. het NH Hotel in Zandvoort ging met A1 GP voor ruim 200.000 U$ het schip in, meldt de lijst van gepubliceerde slachtoffers in het magazine. In Australië moest men op Surfer’s Paradise in 2009 alle zeilen bijzetten om toch een wedstrijd te laten plaatsvinden. Uiteindelijk redde de V8 Supercarorganisatie het evenement. Al in haar eerste bestaansjaar verloor A1 GP volgens het gerespecteerde “Racecarengineering” maar liefst 240 miljoen dollar. Nog ruim 250 onfortuinlijke schuldeisers wachten op hun geld. Daaronder vele gespecialiseerde Britse toeleveringsbedrijfjes.

a1gp_zondag_start_hoofdrace
Een rijdende schuldenberg!

Alleen Team Malaysia speelde quitte
Jack Cunningham van Team Malaysia verklaarde in het desbetreffende Magazine dat A1 Team Malaysia als één van de weinigen quitte speelde. Volgens Cunningham had men te hoge sponsorshipdoelstellingen en had men veel te duur personeel in dienst.Ook vond Cunningham de overstap naar het Ferrari-chassis een blunder. Men had beter bij de Lola’s kunnen blijven. Zijn stelling werd dit seizoen bevestigd door het succes van Romain Grosjean in AutoGP. Behalve in Nederland misschien, waren de TV-ratings bedroevend slecht. Wereldwijd waren er per wedstrijd nog geen 15 miljoen kijkers. NASCAR haalde ter vergelijking alleen al in zijn hoogtijdagen 20 miljoen kijkers in de VS.

malaysia1
Alleen Team Malaysia heeft in A1 GP quitte gespeeld!

Voordeel van de twijfel?
De nieuwe V10 series mag in een nog steeds niet gezonde conjunctuur wat de schrijver van dit artikel betreft het voordeel van de twijfel genieten. Maar gezien de beladen voorgeschiedenis van A1GP zullen circuits, teams, sponsors, organisatoren, hotels etc. uiterst argwanend zijn en zullen zeker niet staan te springen. En is er werkelijk behoefte aan een dergelijke klasse in het overvolle eenzitter-oerwoud? Zelfs Superleague Formula en de “goedkope” FIA Formule 2 moesten het in 2010 bij tijd en wijle met startvelden van 17 auto’s stellen. Het Italiaanse vakblad “Autosprint” schaalde toevallig afgelopen week de volgorde van belangrijkheid van de Formule-klasses in het voorbije seizoen in.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet