Sportscars

Sportscars: Team Pescarolo is helemaal terug in Le Mans Series

pescarolo

Pescarolo, een van de grootste namen in de historie van de 24 uur van Le Mans, is na iets meer dan een jaar afwezigheid helemaal terug. Na een mislukte overname, een onverwacht faillissement en een miraculeuze redding door bevriende investeerders, heropende viervoudig Le Mans-winnaar Henri Pescarolo deze week de deuren van zijn succesvolle sportscar team.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto's: Team Pescarolo/Dominique Breugnot & Oak Racing/Clement Martin

Op het eerste gezicht lijkt er niet veel veranderd bij het team dat in het verleden tot twee keer toe de Le Mans Series wist te winnen. Het in Le Mans gestationeerde team van de viervoudig Le Mans winnaar Pescarolo beschikt nog steeds over een van de snelste LMP1 prototypes ter wereld. Het kan opnieuw rekenen op de steun van de regio La Sarthe en een hele groep lokale bedrijven. Daardoor is er genoeg budget om ten minste één Pescarolo 01 Judd in te schrijven voor de 24 uur van Le Mans.

Mislukte overname
Maar de mislukte overname door Sora Composites aan het eind van 2009 en het daaropvolgende faillissement, hebben er wel degelijk voor gezorgd dat de verwachtingen voor het komende seizoen wat minder hooggespannen liggen. "We hebben voorlopig één auto ingeschreven voor Le Mans en de Le Mans Series. We hopen nu het budget te vinden voor een tweede auto’’, is dan ook het enige dat Pescarolo wil loslaten over het komende seizoen.

Collard eerste coureur
Ook is er nog weinig bekend over de coureurs waar Team Pescarolo mee onderhandelt. De meeste van de voormalige Pescarolo-toppers zoals Jean-Christophe Bouillon en Frank Lagorce hebben elders in het veld onderdak gevonden terwijl Pescarolo, die zijn team door zijn goede en vermogende vriend Jaqcues Nicolet ‘terugkreeg’ bij een spectaculaire veiling, ook rijders met budget nodig heeft. Wel tekende de 39-jarige Emmanuel Collard, in 2007 nog derde op Le Mans voor Pescarolo, voor zijn oude team. Zeker is daarmee dat de Fransman in ieder geval niet terugkeert bij het Corvette fabrieksteam in de GT2 klasse.

oak

Oak Racing stapt over naar LMP1
Naast de twee fabrieksinschrijvingen staan er nog eens twee LMP1 Pescarolos en een LMP2 chassis aan de start in de bekende zwart-roze kleuren van Oak Racing. Het team, eigendom van de eerder genoemde Nicolet, kwam afgelopen seizoen uit in de LMP2 klasse en was daar een vaste podiumklant. Maar Nicolet, wiens team veel tijd en geld heeft gestoken in de doorontwikkeling van de Pescarolo, wil meer. Hij heeft daarvoor echte troeven aan het rijdersfront: "Pierre Ragues en Guillaume Moreau nemen de honneurs waar in de eerste LMP1, terwijl in de andere twee auto’s vooral gekeken wordt naar een mix van jonge coureurs en ervaren amateurcoureurs.’’

Aanval openen
Iets meer dan een jaar geleden was de Pescarolo naam nagenoeg verdwenen uit de autosport. Maar met vijf verwachte auto’s is niets minder waar. Met de hulp van Jacques Nicolet kan Henri Pescarolo zich weer richten op waar hij echt goed in is: de aanval openen op de grote fabrieksteams.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet