Sportscars

Sportscars: De Japanners zijn terug op Le Mans (deel 2)

rml

Toyota en Mazda zijn inmiddels weer vertegenwoordigd in de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans. Daar blijft het niet bij want ook Honda en Nissan zetten, elk op hun eigen manier, de eerste stappen richting sportscar succes.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto’s: RML & Bruichladdich Racing

Honda kijkt naar Le Mans
Honda is de afgelopen tijd enorm succesvol geweest in de sportscars en dan vooral met het luxe merk Acura. American Le Mans titels en het LMP2 kampioenschap in Europa hebben de topmannen bij Honda overtuigd dat de endurance racerij echt de route is waarop Honda zich moet begeven. Virgin F1’s technisch directeur en vaste Acura ontwerper Nick Wirth heeft inmiddels een nieuwe LMP1, de HPD ARX-E, voor Honda gebouwd. Hoewel er nog geen bevestigd programma voor de nieuwe auto is, licht Wirth wel een tipje van de sluier op: "De ARX-E is de eerste Honda LMP1 die gebouwd is om succesvol te zijn op Le Mans. Ik weet zeker dat, op basis van onze CFD computers, we een auto hebben gebouwd die de grote concurrentie aankan.''

Ook is er een nieuwe LMP2 gebouwd, de ARX-D, die geheel conform de nieuwe LMP2 reglementen voorzien is van een grote rugvin. Het grote nieuws is dat niet alleen Le Mans winnaar Strakka Racing in de LMS met de nieuwe auto gaat deelnemen. Ook de LMP2-titelverdediger RML, voorheen met een Lola-Honda, is overgestapt naar het nieuwe chassis. Daarmee zijn vaste coureurs Tommy Erdos en Mike Newton, samen met de terugkerende Ben Collins, opnieuw grote favorieten voor de Le Mans Series titel.

bruichladdich

Nissan zet eerste voorzichtige stappen
Het nieuwe motoren reglement heeft ook de Nissan-naam teruggebracht naar de sportscarwereld. Via huistuner Nismo worden komend seizoen op zijn minst twee auto’s van motoren voorzien. Het Britse Bruichladdich Motorsport verdedigt de Nissan kleuren in Europa met de bekende Zytek LMP2. Bruichladdich was jaren actief met de Radical SR9 maar werd pas een echt grote speler in de LMS na de overstap naar het Zytek chassis. De Fransman Gary Chalandon wordt achter het stuur bijgestaan door Karim Ojjeh. In de ALMS wordt Libra Racing in verband gebracht met de nieuwe Nismo krachtbron . Zij zijn juist actief met de Radical en hebben in de Ier Peter Dempsey (de voormalig Formule Ford winnaar, niet de acteur!) een uitstekende troef in handen voor de langere wedstrijden in 2011.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet