Sportscars

Sportscars: De Japanners zijn terug op Le Mans (deel 1)

rebellion

De afgelopen jaren is Le Mans het terrein geweest van de diesels, de Deutsche Gründlichkeit en de Franse leeuw. Maar nieuwe motorenreglementen en het succes van de Le Mans Series lokken andere merken terug naar de sportscars. Het grootste nieuws komt uit het Verre Oosten, want 2011 wordt het jaar van de terugkeer van de Japanners.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto’s: Rebellion Racing & Guess Racing

Rebellion Racing verrast met Toyota motoren
Verreweg de grootste naam die komend seizoen weer op de startgrid verschijnt, is Toyota. Bijna twintig jaar probeerde een van de grootste autofabrikanten van de wereld tevergeefs de 24 uur van Le Mans te winnen. Groots opgezette fabrieksteams met miljoenenbudgetten passen echter niet meer in het beleid anno 2011. Dus keert Toyota op kleinere schaal terug naar Le Mans.

Toyota wordt namelijk motorleverancier van het sterke Rebellion Racing team. Na een wisselvallig seizoen waarin ook nog eens teambaas Hugh Hayden overleed, staat het vizier weer helemaal op 2011 gericht. Dit seizoen schrijft het team opnieuw twee Lola-Toyota LMP1’s voor de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans in. Op het rijdersfront zijn er geen veranderingen met de Zwitsers-Franse combinatie van Neel Jani en Nicolas Prost op de eerste auto. Terwijl de Italiaan Andrea Belicchi en de Fransman Jean-Christophe Boullion weer achter het stuur kruipen van de tweede machine.

guess_racing

Guess Racing haalt Lola-Mazda uit Amerika
Minder groot nieuws, maar door de historie van het merk niet minder opvallend, is de terugkeer van Mazda op de Europese circuits. Het Belgische Guess Racing heeft namelijk de ex-BK Motorsports Lola B07-46 Mazda uit Amerika gekocht en ingeschreven voor het Le Mans Series kampioenschap.

Het team is een initiatief van de Fransman Philippe Haezebrouck en de Duitser Wolfgang Kaufman. Die laatste is een van de meest ervaren sportscar coureurs van Europa, met vele successen achter zijn naam. De Fransman Haezebrouck kennen we vooral uit het Belcar en de Le Mans Series waar hij onder andere met Val Hillebrand in de G-Force Courage uitkwam.

In de American Le Mans Series rijdt alweer een aantal jaar een officiële Mazda mee en vanaf 2011 dus ook weer op de Europese circuits.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet