24H Series

Div: Lamborghini's bepalen tempo in startfase Doebai

110114_dunlop_24h_dubai_start_480
De twee Lamborghini's naast elkaar bij de start van de Dunlop 24H of Dubai

Bij stralende zonneschijn in het Dubai Autdrome gingen 84 auto’s van start voor de zesde editie van de Dunlop 24H of Dubai, de eerste internationale lange-afstandsrace van het jaar voor GT’s, toerwagens en 24H-specials. Tal van bezoekers waren gekomen om de actie in de eerste fase van de wedstrijd gade te slaan, onder wie Mohammed Bin Sulayem, de president van de Automobile and Touring Club of the United Arab Emirates (ATCUAE), de vice-president voor autosport van de mondiale federatie FIA en de rijder die meer FIA-kampioenstitels en internationale rally’s gewonnen heeft dan wie ook. De Lamborghini’s bepaalden de gang van zaken in het eerste uur van de race: de Fransman Fabien Giroix leidde na de eerste ronde met de Lamborghini van het locale Gulf Team First, maar hij werd snel ingehaald door de Nederlander Peter Kox in de Blancpain-Reiter Engineering-Lamborghini, die daarop de eerste plaats gedurende de rest van het eerste uur wist vast te houden.

Tekst en foto's: PR

Al na één ronde was er de eerste “code 60” in de race, de vroegste neutralisatie in de historie van de Dunlop 24H of Dubai. De reden voor de “code 60” (een maximum snelheid van 60 km/u voor alle rijders op de baan) was een zware crash van de Oostenrijkse rijder Vitus Eckert in de Jetalliance Racing-Porsche met het startnummer 32. De rijder kon ongedeerd uitstappen, maar de auto was zwaar beschadigd en vanzelfsprekend uit de race. Nadat de auto was geborgen kon de race in de zevende ronde weer worden vrijgegeven.

In een fraai gevecht tussen Fabien Giroix en de Duitse dame Claudia Hürtgen in de Schubert Motorsport-BMW Z4 kon Hürtgen de Fransman op een spectaculaire wijze inhalen. Giroix verloor vervolgens nog twee posities aan Bernd Schneider en Thomas Jäger in twee van de Mercedes-Benz SLS AMG’s, die in Doebai hun debuut in een 24-uursrace beleven.

110114_24h_dubai_lamborghini_grid_480
Op de grid zag het er nog goed uit voor de Reiter-Lamborghini, maar sinds het tweede uur staat de auto stil

In het tweede uur sloeg het noodlot toe voor het Blancpain-Reiter team, toen hun auto met Marc A. Hayek achter het stuur op de baan tot stilstand kwam. De auto werd terugggebracht naar de pits, maar het team viel terug naar de 77e plaats en de auto staat nog steeds in de pits. Na twee uur leidt de nummer 43- Land Motorsport-Porsche (Tilke/Münnich/Lauck/Land) voor de nummer 9-Heico Motorsport-Mercedes-Benz SLS AMG (Schneider/Bosi/Arnold/Frankenhout/Wirth) en de nummer 83-Gulf Team First-Lamborghini (Giroix/Fatien/Goethe/Wainwright).

De leiders in de klassen na 2 uur:
SP3: Nr 120 NFS Racing-Lotus Evora (Mowlem/D’Aste/G.Mansell/L.Mansell/Giudici)
SP2: Nr. 2 Gravity Racing International-Mosler (Radermecker/De Sordi/Lux/Lopez/Enge)
997: Nr. 33 De Lorenzi Racing 2-Porsche (Formili Fendi/Parato/Piodi/Mastronardi)
A6: Nr. 43 Land Motorsport-Porsche (Tilke/Münnich/Lauck/Land)
A4: Nr. 52 Kueperracing-BMW M3 (Küpper/Crow/Miller/Alber)
A3T: Nr. 60 SUNRED-SEAT Leon Supercopa (Ibran/Matejovsky/Oriola/Rossi)
A2: Nr. 82 Jetblack Racing-Renault Clio (Majgaard/Borger/Träger/Bremer)
D1: Nr. 130 VW Racing Austria 1-Volkswagen Golf TDI (Pranger/Waldherr/”Tessitore”/Beisel)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet