IndyCar

Indycar: Indycar begraaft de naam IRL

Indycar heeft tijdens een persconferentie in Indianapolis de naam IRL definitief ten grave gedragen. Het maakt deel uit van een nieuwe strategie om de fans weer terug te winnen. Ook kondigde men enkele belangrijke reglementswijzigingen aan.

Tekst Willem J. Staat
Foto  Indycar

indycar_randy_bernard_2011
Randy Bernard, heeft nu het laatste puin van Tony George geruimd.

Indycar wil image verbeteren
Sinds gisteren behoort de naam IRL definitief tot het verleden. Voortaan spreekt men over de Indycar-series. De naamsverandering maakt deel uit van een strategisch plan om de Indycars bij het grote publiek nog groter en bekender te maken. Om de populariteit van Indycar te verhogen heeft Indycar-baas Randy Bernard Sarah Nettinga bij NASCAR weggekaapt. Bij NASCAR was zij verantwoordelijk voor de “celebrities” die bij de wedstrijden te gast waren. Om de bekendheid van Indycar te verhogen heeft men in Los Angeles een kantoor geopend.

Reglementswijzigingen
De 107% kwalificatieregel werd teruggebracht tot 105%. Op deze wijze wil Randy Bernard rijdende chicanes zoals Milka Duno uitsluiten. De keuze van de pitboxen wordt nu bepaald aan de hand van de prestaties in een voorgaande wedstrijd. Op de normale circuits moeten de rijders tijdens dezelfde banden gebruiken. M.a.w. Tussen de kwalificatiesegmenten mag er van banden gewisseld worden, maar niet tijdens het segment zelf.

Bernard: “De fan is het belangrijkste dat wij hebben. Je kunt over de beste entertainers ter wereld beschikken maar als er ééntje bovenuit steekt zal dat de favoriet bij hen zijn. Wij moeten er voor zorgen dat onze fans over onweerstaanbaar entertainment beschikken.”

Ook werden er nieuwe slogans gelanceerd. Men gebruikt de slogan “Real Drivers, Real Racecars, Real Fast.” De Indy 500 is de meest belangrijke wedstrijd in de geschiedenis.

Tevens wordt er een z.g. “doubléfilerestart” ingevoerd. Bij NASCAR werkt dit perfect. Maar een aantal rijders zoals Helio Castroneves, Danica Patrick en Marco Andretti hebben toch hun bedenkingen hierover. Waarschijnlijk wordt deze regel voor het eerst tijdens de Indy 500 toegepast.

Het afgelopen jaar wist Randy Bernard maar liefst 15 nieuwe sponsors voor de Indycarseries aan te trekken!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet