Diversen Nationaal

DNRT: Zege voor Sotrax Albert Motorsport bij Nieuwjaarsrace

480_nieuwjaarsrace_pf_1

De traditionele Nieuwjaarsrace, de tweede wedstrijd in het Winter Endurance Kampioenschap 2010-2011, is gewonnen door Michael Bleekemolen, Sebastiaan Bleekemolen, Kees Bouhuys en Jurgen Albert. Na vier uur racen werd het kwartet, rijdend met een Porsche 997 GT3 van Sotrax Albert Motorsport, als eerste afgevlagd.

Tekst: PR, fotografie: Chris Schotanus en Bart Buijs

480_nieuwjaarsrace_bb_976

Voor de vierde maal in de historie werd het laatste deel van de Nieuwjaarsrace in het donker verreden. De kwalificatie, geprogrammeerd op zondagmiddag, leverde een pole position op voor de V8 Star van David Hart en Nicky Pastorelli. De winnaars van de Zandvoort 500 konden zich geen betere uitgangspositie wensen om ook de Nieuwjaarsrace op hun naam te schrijven. Makkelijk verging het de heren niet, want er waren meer equipes die de snelheid bijzonder goed te pakken hadden. De kwalificatie bleef daardoor spannend tot de laatste minuut. Uiteindelijk was het de Red Biscuit Racing DNRT V8 van Jan Joris Verheul, Rob de Laat en Sven van Hulst die naar een tweede plaats trainde. Op de derde plaats kwalificeerden Wilko Becker, Hoevert Vos en Jaap van Lagen met een door Equipe Verschuur-geprepareerde Renault Megane Trophy. Daarachter stond de Porsche van Sotrax Albert Motorsport opgesteld.

In divisie II viel de pole position ten prooi aan Jeroen den Boer en Simon Knap, rijdend met een BMW 320d. Max Braams en Sheila Verschuur klokten de snelste tijd in Divisie III. In Divisie IV, beter bekend als de dieselklasse, ging deze eer naar Duncan Huisman en Liesette Braams.

480_nieuwjaarsrace_pf_2.jpg

Bij de start van de race kwam Verheul met de DNRT V8 het beste weg. Bij het aanremmen van de Tarzanbocht had hij dan ook de betere lijn en wist hij David Hart te passeren. Lang kon Verheul niet genieten van de leidende positie, want bij uitaccelereren op de Hunserug wist Hart de eerste plaats weer terug te winnen. Het resterende deel van zijn stint wist Hart de voorsprong uit de bouwen, om vervolgens bij de eerste pitstop het stuur van de imposante V8 Star over te geven aan teamgenoot Pastorelli.

480_nieuwjaarsrace_start_151
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet