Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: Terugblik 2010 René de Boer


101230_terugblik_sjanghai
Het stratencircuit in Sjanghai: nummer 68 voor uw verslaggever


À propos DTM: dat was ook dit jaar weer een van mijn grootste activiteiten, in het kader van mijn werk voor de organiserende ITR. Naast de reguliere races gingen we dit jaar voor het eerst sinds 2004 weer eens naar Adria en naar Sjanghai. Adria was weliswaar de spectaculairste race van het seizoen, maar de locatie was nog even saai als zes jaar geleden. Een soort Oschersleben, maar dan in de Italiaanse Povlakte. In Sjanghai was de race saai, maar de stad des te beter. Natuurlijk kun je er vraagtekens bij zetten of het zinvol is om daar de finale te houden (en het zou me niet verbazen als Sjanghai voor 2011 alsnog een andere plek op de kalender krijgt), maar als stad is en blijft het bijzonder. En dat zijn de races waarover we over tien jaar nog spreken, zoals er nu bijvoorbeeld nog door velen die erbij waren opgetogen wordt gesproken over de races in Helsinki in 1995 en 1996. Dat maakt het toch anders, specialer dan Lausitz- of Nürburgring. Voor de DTM ziet het er trouwens heel goed uit, na de aangekondigde komst van BMW in 2012, maar we moeten nog wel het komend seizoen zien te overleven, het zoveelste overgangsjaar. Met, zoals ik ieder jaar op deze plaats schrijf, hopelijk weer een Nederlander binnen de gelederen. Oh ja, Sjanghai was ook een nieuw circuit voor me, want we reden op een ander parcours dan in 2004. Dat was dus nummer 68.

101230_terugblik_macau
Op de grid in Macau, blijft één van de leukste evenementen

WTCC met gevaar voor eigen leven (nou ja, min of meer...)
En wie dan zegt: ik heb circuit nummer 67 gemist: dat klopt. Dat was namelijk het stratencircuit van Marrakesj, waar ik in mei was in het kader van het WTCC. De races waren een genante vertoning, waarbij er meer achter de safety-car gereden werd dan normaal geracet, maar de stad was wel plezierig. Het WTCC blijft leuk om in te werken. Ik deed er dit jaar zes, vooral voor het Duitstalige weekblad SPEEDWEEK: de seizoensstart in Curitiba, Marrakesj, Zolder, Brands Hatch, Brno en Macau. Vooral Curitiba was bijzonder: eerst mochten we ons hotel niet in, omdat de straat was afgesloten vanwege een bommelding (die later loos alarm bleek), enkele dagen later werd ik rond middernacht opgeschrikt door een schietpartij, die in de lobby van ons hotel was. Gelukkig sliep ik op de negende etage… In 2011 vindt de Braziliaanse WK-ronde plaats in Sao Paulo, en ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat het daar qua veiligheid zeker niet beter gesteld is. Of ik daarbij ben, weet ik dan ook nog niet helemaal zeker. Tenslotte heb ik ook nog een gezin om voor te zorgen. En bovendien vindt tijdens hetzelfde weekeinde de 12 Uur van Sebring plaats, wat minstens zo leuk en zeker zo veilig is. Hoe die beslissing uitvalt, leest u te zijner tijd ook op deze site.

101230_terugblik_indy
Genieten in Indy: dirt-track-races vanaf de tribune met een biertje in de hand

En dan waren er nog de “one-off-evenementen”. De 24-uursraces van Doebai en de Nürburgring heb ik al genoemd. Een week na de Nürburgring was ik, voor het tweede jaar in successie, in Indianapolis voor de Indy 500. Het was een memorabel moment om Dario Franchitti te zien winnen. Dario beschouw ik als vriend: ik schreef al over hem toen hij in 1995 nog DTM reed en we werden ooit bijna samen gearresteerd in Magny-Cours, toen we bezig waren met een fotoshoot voor het Nederlandse “Mercedes Magazine” met de toen nieuwe C-Klasse Kompressor, voorzien van met tape opgeplakte Nederlandse kentekenplaten. De afgelopen jaren zag ik Dario een stuk minder geregeld, maar het contact is en blijft bijzonder plezierig. Net zoals het hele werken in de Amerikaanse racerij, zelfs bij een topevenement als de Indy 500, prettig en professioneel is. Indy is zeker mijn favoriete race van het jaar, inclusief memorabiliabeurs en de dirt-track-races op vrijdagavond, lekker ongedwongen op de tribune met een biertje in de hand.

Aan het FIA-protocol moet worden voldaan

Ook Le Mans was dit jaar weer mooi, en bovendien met een uitkomst die vrijwel niemand na de kwalificatie verwacht had. En de ETCC-race op de Salzburgring, voor mij een goed excuus om daar met echtgenote en dochter een weekje zomervakantie door te brengen. Ik was zo ongeveer de enige buitenlandse journalist daar en werd door FIA-persman Fabio Ravaioli ingeschakeld om tijdens de persconferentie voor tolk te spelen voor één van de coureurs, die alleen maar Duits sprak. Toen ik zei dat er buiten mij verder toch geen niet-Duitse of Oostenrijkse journalisten aanwezig waren, en de betreffende rijder dus net zo goed aan mij zijn twee zinnen commentaar kon geven, kreeg ik als antwoord dat een persconferentie volgens het officiële FIA-protocol in het Engels moet. Dus deed ik braaf mijn vertaal-truc, hoewel er niemand luisterde…

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet