Diversen

Div: Bespreking autosportboeken 2010

rdb_boeken
AUTOSPORT.NL-redacteur René de Boer temidden van (een deel van) zijn collectie autosportboeken

Ook dit jaar verschenen er weer tal van nieuwe autosportboeken, en evenals vorig jaar zet AUTOSPORT.NL er aan de vooravond van Kerstmis enkele op een rij, verkrijgbaar bij de gespecialiseerde winkels en webshops.


Tekst: René de Boer


boeken_lemans_240

Naar onze geheel subjectieve mening verdient het driedelige werk “24 Heures du Mans 1923-2010” van Christian Moity, Jean-Marc Teissedre en Alain Bienvenu (uitgave: Editions Le Mans Racing, ISBN ontbreekt) de titel van “autosportboek van het jaar”. Moity en Teissedre deden al eerder een (al jarenlang uitverkocht en zeer gezocht) tweedelig werk het licht zien, dat de historie van de race van 1923 tot en met 1992 belichtte, met foto’s van alle gestarte auto’s uit elke editie. Ditmaal zijn de samenstellers echter nog verder gegaan, want niet alleen werden ook de races van 1993 tot en met 2010 opgenomen, ook werden foto’s van diverse nog niet eerder afgebeelde teams toegevoegd, waaronder tal van équipes die wel trainden, maar niet aan de race deelnamen. Slechte foto’s uit de eerdere uitgave werden in veel gevallen verruild voor betere afbeeldingen en ook zijn de auto’s nu afgebeeld op volgorde van startnummer, in plaats van op volgorde van klassering. De teksten en fotobijschriften zijn in het Engels en Frans. Volledige uitslagen van alle races, fraaie sfeerfoto’s van achter de schermen en eindeloze tabellen en overzichten (zelfs de namen van alle officiële speakers van 1923 tot nu) ontbreken niet. De uitvoering is keurig: de drie boeken op ruim A4-formaat zijn elk ruim 500 pagina’s dik in hardcover gebonden met leeslint en gedrieën in een fraaie cassette. Het geheel weegt ruim 15 kilogram en is met een prijs van ruim 300 Euro natuurlijk niet bepaald goedkoop, maar voor liefhebbers een onmisbare bron van informatie en elke Euro waard!

boek_miltner_240

De Schots-Oostenrijkse journalist Harry Miltner schreef onder de titel “Berühmte Kurven und ihre Meister” (uitgave: Petrolpics, ISBN 978-3-940306-09-8) een boek over 30 beroemde bochten van auto- en motorracecircuits. Eau Rouge, de Karussell, de Corkscrew, Paddock Hill Bend, Parabolica, Tamburello, Fishermen’s Bend en Tamburello komen erin voor, evenals de Tarzanbocht. In tegenstelling tot tal van andere bochten wordt van de Tarzanbocht de herkomst van de naam niet nader verklaard. Ook werkt Miltner mee aan de verdere verspreiding van het onware verhaal dat Hans Hugenholtz sr. de ontwerper van het Zandvoortse circuit zou zijn. Waarschijnlijk heeft hij de Duitse Wikipedia-site gebruikt, waarop deze foutieve informatie te vinden is. De Engelstalige Wiki geeft wel de juiste situatie weer. Dit doet een mens dus automatisch twijfelen aan het waarheidsgehalte van de overige informatie in het boek. Wel aardig is het feit dat bij elke bocht een commentaar van een coureur over de betreffende bocht is opgenomen. Zo beschrijft Alain Prost bijvoorbeeld zijn indruk van de Parabolica op Monza, schrijft Lewis Hamilton over “Turn 8” op het circuit van Istanboel, mocht Mario Andretti zijn visie op de Tarzanbocht kwijt en geeft Valentino Rossi zijn visie op de Omega-bocht op het circuit van Brno. Als geheel een aardig boek, maar iets meer diepgang was wellicht wenselijk geweest.

boek_schorsch_meier

Van auteur Stefan Knittel verscheen het boek “Georg »Schorsch« Meier – sein Leben in Bildern” bij uitgeverij Delius Klasing (ISBN 978-3-7688-5325-5). Georg Meier, bijgenaamd “Schorsch”, verwierf vooral faam als motorcoureur, ondermeer door het winnen van de Tourist Trophy op het eiland Man in 1939. Meier kon echter ook op vier wielen uitstekend uit de voeten: als coureur van een van de “Silberpfeile” van Auto Union werd hij ondermeer tweede tijdens de Franse Grand Prix van 1939 op het circuit van Reims, achter teamgenoot H.P. Müller. Na de oorlog reed Meier met Veritas-BMW. Naast zijn sportieve activiteiten, die hij tot ver in de jaren vijftig voortzette, was hij ook commercieel succesvol: hij werd een van de grootste BMW-dealers van Duitsland. Het boek van Knittel omvat 144 pagina’s. Vanzelfsprekend zijn de meeste foto’s in zwart-wit. Aan het autogedeelte van Meiers carrière zijn zo’n 14 pagina’s besteed. Voor wie serieus geïnteresseerd is in de historie van de “Silberpfeile” hoort dit boek er zeker ook bij.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet