Sportscars

Sportscars: Audi presenteert R18 TDI voor Le Mans

audi_r18_1
Met veel rook werd gisteravond in Ingolstadt de Audi R18 TDI gepresenteerd

In het Audi Sportpark in Ingolstadt, het stadion van de plaatselijke tweede divisieclub FC Ingolstadt 04, werd gisteravond de Audi R18 TDI gepresenteerd, de auto waarmee het Duitse merk in 2011 wil aantreden tijdens de 24 Uur van Le Mans. Van tevoren was er al heel wat gespeculeerd over de nieuwe auto: zou Audi vasthouden aan het concept met open sportprototypes, zoals het merk dat sinds 2000 deed, of toch kiezen voor een gesloten coupé? Zou het bij een dieselmotor blijven, of zou men toch overstappen op benzine? Al deze vragen werden gisteren eindelijk beantwoord. Terwijl het stadion morgenmiddag uitverkocht is voor de Beierse derby van Ingolstadt tegen 1860 München, was gisteren slechts een select aantal genodigden, waaronder ook AUTOSPORT.NL, bij de presentatie aanwezig.

Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions


audi_r18_2
De spanning werd er lang in gehouden

Voor insiders kwam het niet helemaal als een verrassing dat Audi in navolging van aartsrivaal Peugeot nu ook voor een gesloten coupé heeft gekozen. "Al doet het mij in mijn hart wel pijn, want ik ben een liefhebber van open prototypes", verklaarde sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich eerlijk. "Gezien het huidige reglement, dat ondermeer het aantal monteurs dat tijdens een pitstop aan de auto mag werken beperkt en daarmee de duur van de pitstops verlengt, is de snellere rijderswissel bij een open auto geen echt argument meer, en de aërodynamische voordelen van een coupé zijn ook duidelijk, dus restte ons in deze situatie geen andere keuze."

audi_r18_3
Nog geheel in koolstofvezel-zwart: de Audi R18 TDI

3,7 liter zescilinder TDI-motor
De keuze van de motor was minder zeker, maar hier besloot Audi bij een direct ingespoten turbodieselmotor te blijven. "Dat is vanuit ons perspectief nog steeds de meest efficiënte optie", aldus sportdirecteur Ullrich. Veel details werden er, zoals gewoonlijk, niet prijsgegeven, behalve dat het een zescilinder is en dat de cilinderinhoud 3,7 liter bedraagt. Daarmee volgt ook Audi in de racerij de trend van "downsizing", zoals die ook in de serieproductie waarneembaar was. Ulrich Baretzky, Audi's motorenman, had zelfs het aantal cilinders liever nog niet onthuld. "We willen de concurrentie niet wijzer maken dan die al is", lachte de besnorde Beier.

audi_r18_4
De Audi R18 TDI met het rijderskader, dat voor volgend jaar ongewijzigd blijft

Dezelfde bezetting als in 2010
Onder het motto "never change a winning team" koos Audi Sport ook voor Le Mans 2011 voor dezelfde bezetting als dit jaar, waarin Audi na het uitvallen van alle Peugeots zoals bekend een drievoudige overwinning behaalde. Dat betekent dat titelverdedigers Mike Rockenfeller, Timo Bernhard en Romain Dumas (op de foto rechts) opnieuw een team zullen vormen, evenals het geroutineerde trio Allan McNish, Tom Kristensen en Dindo Capello (op de foto geheel links) en de drie meest recente aanwinsten Marcel Fässler, André Lotterer en Benoit Treluyer (in het midden).

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet