DTM

DTM: Gary Paffett wint, Paul Di Resta kampioen

Voor de tweede maal na de gastrace in 2004 heeft Gary Paffett een DTM-race op een stratencircuit in Sjanghai op zijn naam geschreven. Na 49 ronden werd de race met de rode vlag gestaakt, nadat Susie Stoddart en Mike Rockenfeller in de rondte waren gegaan. Dat was tevens het enige noemenswaardige incident in de wedstrijd, wat na alle ellende van de dagen ervoor als een klein wonder mag worden beschouwd. Achter racewinnaar Gary Paffett eindigde diens Mercedes-Benz-teamgenoot Paul Di Resta als tweede, wat voor de Schot genoeg was om de kampioenstitel veilig te stellen. Audi-rijder Timo Scheider werd derde en revancheerde zich daarmee bij de monteurs van zijn team voor het nachtwerk na zijn crash in de kwalificatie van gisteren.

Tekst: René de Boer
Foto's ITR. Audi, Daimler Benz


dtm_di_resta_paffett
Winnaar Gary Paffett (r.) feliciteert zijn teamgenoot Paul Di Resta met het behalen
van de titaal. Geen verliezers, maar twee winnaars!




Er werd heel wat afgepraat, gisteren na de kwalificatie in Sjanghai. Sommigen stelden zelfs het inbouwen van een extra chicane voor, om de snelheid in de laatste bocht wat te verminderen, maar dat plan vond – begrijpelijkerwijs - geen goedkeuring bij FIA-circuitinspecteur Roland Bruynseraede. Uiteindelijk werd in samenspraak tussen ITR, DMSB en de betrokken teams en rijders, een compromis gevonden in de vorm van een start achter de safety-car, die gedurende de eerste drie ronden het veld zou aanvoeren. Daarna zou nog tot voorbij de derde bocht een gele-vlag-situatie van kracht zijn. Hiermee konden alle betrokkenen leven. Voor Audi-rijder Darryl O’Young was het echter allemaal niet van belang, want in tegenstelling tot Timo Scheider en Susie Stoddart, wier auto’s na de crashes van gisteren in de kwalificatie op tijd voor de racedag weer konden worden opgebouwd, was de DTM-debutant er op zondag niet meer bij. De rolkooi van O’Youngs Audi was beschadigd en kon ter plekke niet meer worden gerepareerd, zodat de Hong-Kong-Chinees niet tot racen kwam.

dtm_paffett_race_sjanghai
Gary Paffett passeerde Paul Di Resta dankzij een geslaagde pitstrategie

Veel actie had de race overigens niet te bieden. Van tevoren hadden de rijders de instructie gegeven, het rustig aan te doen, en daar hielden ze zich wonderwel aan. Sommigen waren zelfs van mening dat er een inhaalverbod van kracht was, en daar leek het af en toe inderdaad op. Gary Paffett kwam uiteindelijk aan de leiding door langer buiten te blijven nadat de van pole gestarte Paul Di Resta al zijn eerste pitstop had gemaakt, en daarna kon Paffett zonder al teveel problemen zijn tweede overwinning in Sjanghai na 2004 naar huis rijden. Voor Paul Di Resta was de tweede plaats achter Paffett genoeg om de kampioenstitel voor zich op te eisen, dus de Schot nam geen onnodige risico’s.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet