DTM

DTM: Vier rode vlaggen in kwalificatie Sjanghai, Di Resta op pole

101127_dtm_quali_sjanghai_di_resta_action
Voor de vierde keer dit seizoen op pole: Paul Di Resta in Sjanghai

Achter de schermen wordt er bij de DTM hard nagedacht over de vraag hoe de serie volgend jaar attractiever gemaakt kan worden, in afwachting van de komst van een nieuw reglement én (in ieder geval) BMW als nieuwe fabrikant in het jaar 2012. Als het gaat om meer spektakel, dan hebben we al wel een idee: meer races op stratencircuits. Natuurlijk, het schadebudget moet dan wel een beetje worden verhoogd, maar spectaculair is het in ieder geval, en dat heeft zeker een positieve invloed op de kijkcijfers. De kwalificatie voor de elfde en laatste DTM-race van het seizoen op het stratencircuit in Sjanghai bood hoe dan ook volop actie. Paul Di Resta pakte uiteindelijk pole.


Tekst: René de Boer
Foto's: ITR e.V./Jürgen Tap


Gisteren begon het in Sjanghai al met een zware crash van Maro Engel, die met zijn Mercedes frontaal op de muur ter afgrenzing van de pitmuur klapte. Engel stapte ongedeerd uit en aan het eind van de tweede vrije training op zaterdagochtend kon Engel weer een paar ronden rijden. Op zaterdagochtend maakten Bruno Spengler en Katherine Legge kennis met de grenzen van de baan, die grotendeels uit betonnen muren bestaan. In de eerste kwalificatieheat was het opnieuw Spengler, die voor een rode vlag zorgde door in de eerste links-rechts-combinatie de muur te raken.

101127_dtm_quali_sjanghai_scheider
Timo Scheider produceerde de zwaarste crash in de kwalificatie

Winkelhock was op dat moment met een tijd van 59,873 seconden de snelste, gevolgd door Schumacher, Molina, Paffett, Spengler, Rockenfeller, O’Young, Coulthard, Green, Engel, Scheider, Cheng, Tomczyk en Di Resta. In het geval van een rode vlag tijdens een kwalificatieheat bepaalt het DTM-reglement dat alle rijders doorgaan naar de volgende heat, en dat de nog resterende tijd bij de geplande tijd van de volgende heat wordt opgeteld. Dat was dus ook ditmaal het geval, zodat niet 14, maar 17 deelnemers (iedereen, behalve Spengler, wiens auto gerepareerd werd), in Q2 van start gingen.

Dat kon niet lang goed gaan
Ook in de tweede heat slaagden de rijders er niet in, de volledige tijd zonder onderbreking te completeren. Ditmaal was het DTM-debutant Darryl O’Young, die voor de rode vlag zorgde. De Hong-Kong-Chinees, die in Sjanghai de plaats van de ontslagen Alexandre Prémat bij Audi inneemt, was een paar keer aardig snel, maar reed ook zichtbaar op de limiet. Dat kon niet lang goed gaan, en dat ging dus ook niet lang goed: bij het uitkomen van de laatste linkerbocht raakte hij eerst rechts de muur en knalde toen hard in de muur ter afgrenzing van de pitstraat, waar een dag eerder Maro Engel crashte. Opnieuw rood. Molina was de snelste, gevolgd door Tomczyk, Di Resta, Paffett, Scheider, Coulthard, Winkelhock, Green, Schumacher, Stoddart, Rockenfeller, Engel, Ekström, Cheng, O’Young, Jarvis en Legge.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet