NASCAR

Nascar: Carl Edwards wint in Phoenix. Titelstrijd tussen Hamlin en Johnson naar hoogtepunt

Ruim 70 wedstrijden moest Roush Fenway-coureur Carl Edwards het zonder overwinning in de NASCAR Sprint Cup-series stellen.De laatste maal dat Edwards zegevierde was in november 2008 op Homestead. De belangstelling ging echter niet naar hem uit maar naar de strijd tussen de titelkandidaten Denny Hamlin, Jimmie Johnson en Kevin Harvick. En die blijft tot de wedstrijd volgende week op Homestead volledig punten. Door een verkeerde strategie verspeelde Denny Hamlin behoorlijk wat punten. Jimmie Johnson was de lachende derde.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s NASCAR

carl_edwards_phoenix_2
Het handelsmerk van Carl Edwards. Een prachtige koprol na een fraaie overwinning
op Phoenix. Edwards moest twee jaar geduld hebben voordat hij weer in Victory Lane
stond.


Zege voor Carl Edwards.
Carl Edwards versloeg Ryan Newman met een verschil van 4.77 sec.en beleefde eigenlijk een perfect weekend. De Roush Fenway-coureur schreef afgelopen zaterdag de Nationwide-wedstrijd op zijn naam, won de pole en was dominant in de trainingen. Een perfect weekend dat de Ford-coureur sinds november 2008 niet meer beleefd had.

Carl Edwards: “Ik denk dat wij dit nodig hadden om ons zelfvertrouwen op te bouwen. Wij hadden dit nodig om de mensen in de werkplaats te bedanken.” Van de 312 ronden reed Edwards er maar liefst 190 op kop. Edwards wist de laatste 88 ronden van de wedstrijd op één brandstoftank te volbrengen. “Ik wist eigenlijk niet precies hoe wij er voor stonden maar ik denk ook niet dat crewchief Bob Osborne het mij niet wilde vertellen. Ik vermoedde eigenlijk dat ik voor zes rondjes brandstof te kort zou komen. Toen er weer vanaf de 240e ronde geracet kon worden heb ik direct het gas ingetrapt en had het gevoel dat ik iets sneller dan Denny was. Maar toen realiseerde ik mij dat hij misschien brandstof aan het besparen was en toen dacht ik OK, ze zijn allemaal gas aan het terugnemen. Zeker toen Kyle Busch verder terugviel. Wel kreeg ik constant rondetijden door. Waarvan ik mij afvroeg, waarom doen ze dat? En daar lag nu juist de sleutel voor Hamlin.

Hamlin verliest “economy-run” en waardevolle punten
Denny Hamlin moest 14 ronden voor het einde een “splash and dash” stop maken terwijl winnaar Carl Edwards en Jimmie Johnson de laatste 88 ronden op één tank wisten te volbrengen. Johnson eindigde als vijfde en Hamlin als twaalfde.Voor vrijwel alle concurrenten pakte de gok om geen extra stop meer te maken goed uit. Behalve voor lijstaanvoerder Denny Hamlin. De communicatie tussen crewchief Mike Ford en Hamlin verliep na de finishvlag als volgt. Hamlin: “Je probeert me toch niet te vertellen dat iedereen vandaag met zijn brandstof uitkwam?”

Mike Ford: “Goed gedaan. Het was op het randje. Daar moeten we nog aan werken. Hamlin: “Waar moeten wij nog aan werken?” Ford: “Aan het brandstofverbruik.”

Hamlin: “Normaal heeft ons team altijd het beste verbruik, Ik begrijp het niet. Ik weet hoe ik brandstof moet besparen maar ik ben hier nooit over geïnformeerd. Ik was er namelijk van overtuigd dat iedereen naar binnen moest.”

denny_hamlin_phoenix_2
Hamlin redde het niet op één tank.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet