Formule 3

Formule 3: Teruggang of overgang?

Uit nood geboren
De F3 Euroseries werd in 2003 uit nood geboren omdat men in het Franse F3 kampioenschap over te weinig deelnemers beschikte. De samenwerking met de Fransen leidde al gauw tot onvrede en voormalig teameigenaar Bertram Schäfer stampte in 2004 de huidige ATS F3-Cup uit de grond. Het rijders- en motorenniveau lag duidelijk een stapje lager, maar stelde toch een aantal coureurs in staat om met minder budget en exposure een stap in de goede richting van hun carrière te zetten. Het afgelopen seizoen trok de ATS F3 Cup gemiddeld 25 deelnemers. Een ander probleem van de huidige F3 is het verschil in reglement tussen de verschillende landen. Dit blijft een handicap in de autosport. Toen men ruim vijftien jaar geleden de Supertourers op één lijn wilde krijgen mislukte dat volledig omdat de Fransen (wie anders?) de regels totaal anders interpreteerden.

FIA wil F3 redden
Een andere oorzaak voor het vertrek van ART GP uit de F3 Euroseries moet gezocht worden in het van kracht worden van een nieuw F3 reglement in 2012.
Jean Todt heeft daar speciaal zijn ex-Ferrari collega Giles Simon voor aangesteld. Op dit moment concentreren vrijwel alle partijen zich op de nieuwe generatie F3 in 2012. Ook zou men bij de FIA graag zien dat de meer gefortuneerde teams stoppen met de ontwikkeling van eigen aërodynamische pakketten. Daarnaast wil men voor de F3 Masters op Zandvoort, Macau en de evenementen in Japan en Korea een soort FIA Cup creëren. Qua reglement zitten alleen de F3 Euroseries, het Brits en Japans F3 op dezelfde lijn. Mochten de F3 Euroseries wegvallen dan zal er nog altijd een F3 Masters zijn, omdat het Britse F3 kampioenschap uit voldoende auto’s bestaat. Masters-organisator Barry Bland was afgelopen zomer nog steeds overtuigd van de toekomst van de F3. Realistisch gezien merkt men op dit niveau misschien eigenlijk nu pas de gevolgen van de financiële crisis.

f3_euroseries_actie
Qua reglement zitten alleen het Brits en Japans F3 op dezelfde lijn als de F3 Euroseries.

Italiaans Kampioenschap een ideale optie
De parameters van het Italiaanse F3 kampioenschap zijn voor het behoud van de klasse misschien nog wel de meest ideale optie. In Italië leed de F3 een kwijnend bestaan. Maar de introductie van de FPT (FIAT Power Train) eenheidsmotor leidde tot volle startvelden en een schitterende competitie tussen de teams. Het niveau van de meeste teams is behoorlijk hoog te noemen, evenals dat van de rijders. Hoewel de motor misschien niet helemaal aan de F3 parameters voldoet is een Ferrari F1 Test toch ook niet te versmaden. Dit jaar werd de titel door de Braziliaan Cesar Ramos gewonnen. Voor hem was de F3 Euroseries onbetaalbaar geworden. Hij had geen betere keuze kunnen maken.

Crisis geen onbekend fenomeen in F3
In feite herhaalt de geschiedenis zich. Ruim 30 jaar geleden was er ook crisis in de F3. De oorzaak was destijds de bandenoorlog tussen Michelin en Yokohama. De Michelin-coureurs beschikten duidelijk over beter rubber. Zolder kende destijds twee wedstrijden. Bij de eerste wedstrijd stonden er meer dan 30 auto’s op de grid. Michele Alboreto werd tijdens de laatste wedstrijd met een March Alfa Romeo op datzelfde circuit kampioen. Uiteindelijk namen er aan de Finale slechts negen auto’s deel… Reden voor de FIA om enkele jaren later alleen nog maar nationale kampioenschappen uit te schrijven in Duitsland, Frankrijk en Engeland. Het samenvoegen van het Franse en Duitse Kampioenschap in 2003 was de aanzet voor de F3 Euroseries maar misschien ook wel voor de teruggang op de lange termijn?

480_beslissing_f3_0792
Het beslissende moment van de Masters of Formula 3 op zandvoort in 2010.

“Toekomst Masters”
Autosport.nl heeft Barry Bland van Motor Racing Consultants hier tijdens de laatste editie van de F3 Masters over benaderd. Bland was overtuigd van de toekomst van deze klasse. Ook Jean Todt van de FIA realiseert zich dit ter dege, maar hoe dit toekomstplaatje en de nieuwe reglementen gaan uitpakken blijft tijdelijk koffiedik kijken. Mogelijk dat er tijdelijk een vacuüm ontstaat. Maar de organisatoren zijn creatief genoeg om de parameters te veranderen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet