Diversen

Belcar: Beslissing valt tijdens 10U Zolder

Voor de allereerste keer in zijn geschiedenis, zal het Belcar Endurance Championship 2010 zaterdag afgesloten worden met de bekende 10 Uren van Zolder, een traditioneel eindejaarsfeest dat dit jaar naar nationaal niveau promoveerde. Omdat er slechts één punt verschil is tussen de Porsche 911 GT3-R Prospeed van Marc Goossens en Maxime Soulet en de Audi R8 LMS WRT van Anthony Kumpen en Greg Franchi, belooft het een grandioze finale te worden, temeer omdat er dubbele punten te verdienen zijn, waardoor mathematisch nog zeven teams een kans maken op de titel. Dat is beter dan in de F1 in Abu Dhabi de volgende dag...

Tekst en Foto PR

belcar-2010-preview-10_hours_zolder-1

10 Uur Zolder seizoensafsluiter
De 10 Uren van Zolder, de traditionele seizoensafsluiter op het Limburgse circuit, zal dit seizoen beslissen over de verschillende titels in het Belcar Endurance Championship. De gemoedelijke herfstsfeer blijft een belangrijke troef voor deze meeting die in het donker afgesloten wordt. Dit jaar zullen de toeschouwers tijdens deze finale van het seizoen bovendien kunnen genieten van vrijere uitlaten en zelfs commentaar van een speaker.

Op papier en gelet op de resultaten van de laatste wedstrijd van 125 minuten in Zolder in het kader van de FIA GT3, starten de Porsches - vaak aan het feest in de 10 Uren - als favorieten. We denken dan in de eerste plaats aan de bolide van de leiders in de tussenstand, Marc Goossens en Maxime Soulet, die versterking krijgen van de Brit Richard Westbrook. De lievelingscoureur van Rudy Penders houdt zich klaar om in de arena te stappen indien nodig. « Inzake betrouwbaarheid en prestaties, starten we inderdaad als favoriet,» bevestigt Maxime Soulet vol vertrouwen. « We hebben van niemand schrik, maar het is belangrijk om incidenten te vermijden, want in dit soort wedstrijden is een aanrijding snel gebeurd. Tien uren in Zolder, dat is altijd een beetje folklore... We verkopen het vel van de beer nog niet. Zeker omdat men bij Audi er ook alles aan zal doen en men kan rekenen op steun van de fabriek. »

Greg Franchi en Anthony Kumpen, die een punten achterstand hebben (75 tegenover 74), beseffen dat het een moeilijke opdracht wordt. « Het zou een ander verhaal zijn indien deze 10 Uren verreden zouden worden in Spa, » vertelt de Luikse piloot van WRT. « Op deze omloop hebben de Porsches een voordeel. Op een ronde kunnen we ze kloppen, maar over een langere afstand hebben we problemen met onze remmen. We hebben andere blokken en een nieuw koelsysteem getest. Er is beterschap, maar we kunnen nog niet voluit aanvallen. We zullen een afwachtende houding moeten aannemen en ons vooropgesteld tempo moeten aanhouden, ook al loopt de 911 vooraan weg... »

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet