Formule 1

Formule 1: Lotus schildert wagens weer goud en zwart

480_1986_senna

Het groen en geel gaat verdwijnen. De Formule 1-stal van Lotus schildert de bolides vanaf 2011 in goud/zwart. Met deze kleurencombinatie veroverde het roemruchte Lotus in het verleden vele titels.

Tekst: Marc Kok

Dit jaar keerde de naam Lotus terug in de Formule 1. Tussen 1958 en 1994 had het team vele successen geboekt. Met racelegendes als Mario Andretti, Emerson Fittipaldi, Ayrton Senna (zie foto boven), Jim Clark, Graham Hill, Nigel Mansell en Ronnie Peterson was het team decennialang ‘hot’. In 494 GP-starts boekte Lotus onder meer 79 zeges, 171 podiums, zes rijderstitels en werd zevenmaal het constructeurskampioenschap veroverd.

480_lotus79_mario_ronnie
Mario Andretti en Ronnie Peterson in de John Player Special Lotus.

Na ruim anderhalf decennium afwezigheid, keerde Lotus dit jaar terug. Het huidige team kan absoluut nog geen potten breken. Wellicht dat de kleurschakering goud/zwart volgend jaar voor vleugels kan zorgen. De kleuren van de vroegere sponsor John Player Special hadden in de 70’s en 80’s een magische uitstraling. Met de JPS kleuren zijn prachtige resultaten geboekt. In 1987 won Lotus haar laatste Grand Prix. Niemand minder dan Ayrton Senna was de man die dit kunststukje afleverde.

480_colin_chapman
Colin Chapman.

Sinds 2010 is er weer een Formule 1 renstal met de naam Lotus. Dit is echter het Maleisisch Lotus F1 Racing team. Lotus Cars, eind jaren 40 opgericht door de roemruchte Colin Chapman, ruziet al langere tijd met Lotus F1 Racing team over het huidige gebruik van de groen-gele kleuren door de Maleisiërs. Het is zeker niet uitgesloten dat Lotus F1 Racing daarom nu voor verandering van de kleurschakering kiest.

480_lotus_1969_hill

Chapman was overigens een innoverend type. In 1968 introduceerde hij als eerste sponsoring op de F1-auto’s. Zie de foto hierboven met de Gold Leaf bestickering op de vierwieler van Graham Hill. De entree van sponsoruitingen op de F1-auto's deed destijds veel stof opwaaien. De BBC dreigde zelfs geen tv-uitzendingen te verzorgen als Lotus met de reclame zou rondrijden. In 1978 profiteerde Mario Andretti van de technische snufjes die Lotus bedacht. Door het gebruik van skirts wist Lotus veel meer downforce te creëren dan de concurrentie. Andretti veroverde dat seizoen de wereldtitel.



Hoe de livery er in 2011 uit komt te zien, is nog open. Net zoals A1GP Team Nederland een paar jaar geleden heeft gedaan, schrijft Lotus onder de fans een ontwerpwedstrijd uit. Degene die de mooiste livery verzint, mag volgend jaar tijdens een test bij de presentatie van de 2011 bolide aanwezig zijn. Meedoen aan deze livery-competitie? Ga dan snel naar de site van Lotus F1 Racing.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet