DTM

DTM: Pole voor Paffett op Adria Raceway

101030_dtm_quali_adria_paffett_action
Gary Paffett pakt zijn tweede pole van het seizoen

Voor de tweede keer dit seizoen na de eerste race op Hockenheim en voor de achtste keer in zijn loopbaan start Gary Paffett vanaf de pole-position voor een DTM-race. De Britse Mercedes-Benz-coureur, die als derde in de tussenstand van het kampioenschap met een achterstand van 14 punten eigenlijk de minste kansen heeft in vergelijking met zijn beide merkgenoten Di Resta en Spengler, was in de kwalificatie op het 2,702 kilometer korte Adria-circuit in het noordoosten van Italië de concurrentie te snel af. Met zijn tijd van 1:10,471 minuten was Paffett exact een honderdste van een seconde sneller dan zijn Canadese merkgenoot Bruno Spengler. Mattias Ekström kwalificeerde zich als beste Audi-rijder op de derde plaats, gevolgd door Jamie Green in zijn Mercedes-Benz uit 2008.

Tekst: René de Boer
Foto's: ITR Presse


Timo Scheider, op de vierde plaats in de tussenstand de beste Audi-coureur in het kampioenschap, maar sinds Oschersleben zonder titelkansen, was misschien wel het opmerkelijkste slachtoffer na de eerste kwalificatieheat. Vroeg in de sessie zette hij al een relatief snelle tijd neer, maar nadat tal van andere coureurs op de steeds sneller wordende baan hun tijd konden verbeteren, kwam zijn positie in de top 14 en daarmee zijn doorgaan naar de volgende heat in gevaar. Datzelfde gold voor Scheiders merkgenoot Mattias Ekström, voor wie de kwalificatie inderdaad afgelopen leek, terwijl Scheider zich bij het vallen van de finishvlag nog wist te verbeteren en achter Paul Di Resta de tweede tijd reed.

101030_dtm_adria_quali_scheider_action
Timo Scheider had niet lang plezier van zijn tweede tijd in Q1

Tijd geannuleerd, Scheider teruggezet

Enkele minuten later kwam van de wedstrijdleiding echter het bericht dat Scheider 0,168 seconden na het verstrijken van de geplande tijd de finishlijn had gepasseerd, waardoor zijn laatst gereden rondetijd niet meer geldig was en hij als 15e eindigde. Ekström profiteerde, want die kwam daardoor alsnog in Q2 terecht. Di Resta bleef snelste, gevolgd door Spengler, Rockenfeller, Paffett, Molina, Winkelhock, Prémat, Jarvis, Green, Tomczyk, Stoddart, Engel, Schumacher en Ekström. Naast Scheider haalden ook Coulthard, Cheng en Legge Q2 niet.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet