Columns

Column Rob Kamphues: ‘Als Kung Fu Panda dromen van racesucces’

header_kampheus

Ik wil niks meer horen over mogelijke intriges rond de slotraces van het HTC Dutch GT4 kampioenschap. Ophouden over de BMW die de wedstrijdleiding cadeau zou hebben gekregen in ruil voor het uitdelen van een tijdstraf aan Christiaan Frankenhout. En mondje dicht over het gerucht dat Phil Bastiaans en Mathijs Harkema lichaamsdelen lieten verwijderen om lichter over de baan te kunnen gaan. Want, ten eerste: het is waarschijnlijk niet waar en ten tweede: wat mij overkwam was nog veel erger: Ik deed niet eens mee!

Twee ijzers voor twee verschillende kampioenschappen had PS Autosport voor de slotraces in het vuur: Christiaan Frankenhout bij de pro’s en mijn teamgenoot, baas en volbloed Limburger Peter Stox bij de Legends. Nodeloos te melden dat Ferdinand Kool, de sympathieke rondbuikige Rotterdamse havenarbeider, en ik aanboden ons weer op te offeren voor de goede zaak, om onze slicks af te staan aan de kampioenschapskandidaten en om zelf bij elke bocht extra op de rem te trappen zodat het zou lijken alsof ze echt veel sneller zijn.

stox_3jul10-412

‘Nieeee, daar kamt nax van en’, gilde Peter Stox (zie foto boven) direct. ‘Dan schrief jie weer zo’n onaardige column over mie. Jie kriegt haogelnieuwe banden. Ik rie de vriee triening allien ieven om te kieken hoe schnell ik ben, daarna mag jie de hiele meddag.’
Snel was Peter in de vrije training zeker, de eerste ronde. De tweede was hij zelfs zo snel dat de baan iets eerder rechtsaf ging dan hij dacht. ‘Iek kon er naks aan doen hè,’ verweerde de man zich nog. ‘Ik ging zoe hard, ik dacht, ik niem het Sjeivlak voor de verandering iens in zien viefde verschnelling.’ Een smoes die net zo krom was als de auto.

Natuurlijk, de baan afvliegen hoort bij autoracen. Wie nooit crasht, rijdt niet hard genoeg. Maar je auto afschrijven in een vrije training, dat doe je niet! Net zo min als in een vriendschappelijke oefeninterland de spits van Malta het ziekenhuis intrappen. Peter Stox is eigenlijk de Nigel de Jong van PS Autosport; hij staat iets teveel op scherp.

Terug naar de auto. Die was onherstelbaar. Dat wil zeggen: hij was prima te repareren, maar Peter Stox had geen reserveonderdelen meegenomen. Waar is de Nationale Raceombudsman als je ‘m nodig hebt, wat doet Frits Bom tegenwoordig, kan Prins Pieter Christiaan niet doen voor de autosport wat zijn broer, oom, neef, wat issie eigenlijk, Kroonprins Lex voor het water en de Olympische Spelen doet? Geen reserveonderdelen meenemen naar een racewedstrijd is net zoiets als je als Rotterdammer gaat voetballen tegen PSV en een scorebord meeneemt zonder dubbele cijfers!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet