Supercar Challenge

DSC: Persbericht: Carlo Kuijer eindigt Dutch Supercar seizoen met prachtige podiumplaats

carlo_kuijer_assen_finale

Autocoureur Carlo Kuijer heeft zijn pechvolle seizoen in de Dutch Supercar Challenge op de best mogelijke wijze afgesloten. De Team Divitec-rijder stuurde zijn Solution F-Astra afgelopen weekend op het TT-circuit van Assen naar een fraaie derde plaats in de Supersport I-klasse. "Ik had vertrouwen in de auto en heb ontzettend veel lol beleefd’’, stelde Kuijer. "Met een plek op het podium als prachtige bekroning.’’

Tekst en foto: PR

Carlo Kuijer heeft een bewogen racejaar achter de rug. De ene technische tegenslag was nog niet verholpen of de volgende had zich al weer aangediend. Vooral de motor, die nogal belangrijk is bij een motorische sport als de autoracerij, haperde vaak. "Maar drie weken geleden in Zolder vond ik het vertrouwen in de Opel terug. Daarom reisde ik met vertrouwen af naar Assen voor de laatste twee races van het Dutch Supercar-seizoen 2010’’, aldus Carlo Kuijer.

Goede vrije training
Op de vrijdag was er een druk programma. Na de twee vrije trainingen volgde immers ook nog de kwalificatie. "De oefentijd hebben we goed gebruikt’’, vertelt Kuijer. "In de eerste sessie hebben we de motor, die we na Zolder helemaal uit elkaar hebben gehaald, goed kunnen testen. Er bleek dat we een goede progressie hadden geboekt. Nadat we in de tweede training de set-up hebben gefinetuned, waren we klaar voor het officiële werk.’’

Sneller dan ooit
Omdat Carlo Kuijer de baan van Assen ook nog eens erg goed kent, had hij duidelijk vertrouwen op een sterke kwalificatie. "De baan was goed droog en met een nieuw setje banden onder de goed geprepareerde Solution, stonden alle lichten op groen. Flink wat verkeer tijdens mijn snelle ronde, dreigde nog roet in het eten te gooien. Maar in een extra rondje, wist ik toch naar een 4de startpositie te rijden. Ik kon zelfs twee seconden van mijn PR op Assen afrijden. Helemaal super dus.’’

Zeer natte omstandigheden
Omdat het zaterdag volop herfst was, betekende dat een flinke natte baan bij de start van de 60 minuten durende eerste heat. "De verwachting was dat het gedurende de race zou opdrogen. Maar die voorspelling bleek volkomen fout. Het ging steeds harder regenen’’, zag Carlo Kuijer.

Samengeknepen billen
In de slotfase was het voor Kuijer, die in een kansrijke positie voor het podium lag, erg tricky. "Mijn full wet banden waren compleet kapot gereden. De laatste twintig minuten heb ik met samengeknepen billen rond geracet, zo lastig was het. Elke bocht was een potentieel moment om te crashen. In de slotfase lag ik ruim op plek 3 en kon ik de wedstrijd rustig en op safe uitrijden. Met een eerste podiumplek dit seizoen als prachtige score. Na alle tegenslag eerder dit jaar, is dit de bekroning voor al het doorzettingsvermogen dat het team en ik als coureur hebben getoond. We hebben op zaterdagavondje dan ook een feestje gevierd.’’

Afsluiting seizoen
Op zondag stond de afsluiting van het seizoen op de rol. Nadat Carlo Kuijer vijftig relaties had ontvangen en hen in de ochtenduren met een taxiritje over het Assense circuit had verblijd, was het tijd voor de slotwedstrijd. "Ook nu had het weer een grote invloed op mijn raceverloop’’, zag Kuijer. "De baan was droog, totdat het vlak voor de pre-grid weer ging regenen. Dat was balen, want ik had daardoor geen tijd meer om snel een nieuw setje regenbanden te regelen. Dat betekende dat ik op mijn reeds oude, versleten rubber moest starten. Dat werkte natuurlijk allesbehalve optimaal. Ik verloor ook veel plaatsen. Maar een late pitstop, waarbij ik zag dat er een droog spoor op de baan zou komen, zorgde voor een ommekeer. Cor Euser en ik namen als enige de gok te switchen naar droog weer-banden. Die slicks gingen inderdaad super. Ik zette de snelste raceronde van mijn klasse neer en was heerlijk aan het inhalen. Helaas duurde de heat één ronde te kort, anders had ik wellicht een tweede podiumstek veroverd. Nu werd ik 6de. Maar omdat de wagen eindelijk superlekker reed en ik echt veel lol had, maakte die klassering eigenlijk niet veel uit. De dosis raceplezier was vele malen belangrijker.’’

Op naar 2011
De recente successen hebben Carlo Kuijer direct enthousiast gemaakt voor volgend jaar. "De auto heeft me overtuigd dat er veel potentie in zit. Daarom wil ik graag in 2011 met dezelfde Astra Solution en hetzelfde team wederom meedoen aan de Dutch Supercar Challenge. Dan mikken we natuurlijk op snellere successen dan dit jaar.’’

Uitslagen Dutch Supercar Challenge, Assen, 23 en 24 oktober 2010:
Race 1 SuperSport 1 klasse:
1. Nathan / Van Lagen 29 ronden, 2. Köhler / Haane op 55,128 seconden, 3. Carlo Kuijer op 2.07,378.

Race 2 SuperSport 1 klasse:
1. Nathan / Van Lagen 30 ronden, 2. Köhler / Haane op 1.13,795, 3. Ertan / Ribbens 1.38,165, 6. Carlo Kuijer op 1 ronde.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet