V8 Supercars

V8 Supercars: Terugblik Gold Coast 600. Controversiële beslissingen wedstrijdleider Schenken?

Het internationale formaat van de Gold Coast 600 als alternatief voor de ter ziele gegane A1 GP en de Indycars was een enorm succes in het Australische Surfers Paradise. De enigen die leken te mopperen waren de milieufreaks en de eenzitterfans. De wedstrijd telde over drie dagen gemeten meer dan 170.000 bezoekers. Meer dan de organisatie gehoopt had. Er waren hoogtepunten zoals die geweldige finish tussen Jamie Whincup en Shane van Gisbergen. Maar wedstrijdleider nam wedstrijdleider Tim Schenken ook wat controversiële beslissingen?

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Edge Photographic, BAM Media,Holden

race_sf
De V8 Supercars zorgden afgelopen weekend voor veel spektakel op Surfers Paradise

Maakte Tim Schenken controversiële beslissingen?
Oud F1-coureur Tim Schenken kwam na de eerste wedstrijd op zaterdag behoorlijk onder vuur te liggen. James Courtney kreeg aan het slot van de wedstrijd een “drive-through” aan zijn broek en werd van de overwinning beroofd. De reden van deze penalty was dat Courtney nadat de lichten van de safetycar waren uitgegaan, zich niet aan de voorgeschreven snelheid hield en zijn snelheid zeker met 50 km/u verhoogde en daarna op de rem trapte.” Een handelwijze die niet door Schenken geapprecieerd werd.

Tim Schenken: “ Hij moet gewoon de snelheid van de safetycar handhaven. Zodra de safetycar verdwenen is kan er geracet worden. Maar wat Courtney deed, accelereren, gas geven, remmen, accelereren, remmen kan gewoon niet! Wij willen niet dat het een elastisch gerekt startveld wordt. Courtney voldeed niet aan de regels.” Bij het team van Dick Johnson Racing zag men het duidelijk anders.

garth_tander_sf
De leidende Toll HRT Holden lekte vloeistof. Het veroorzaakte heel wat commotie.

“Mechanical Flag”
Speciaal voor de wedstrijd op Surfers Paradise had men de “Mechanical Flag” (een soort zwarte vlag ingevoerd). De winnende Toll HRT Holden Commodore VE van Tander/McConville kreeg die zaterdag in de slotfase toegediend omdat de auto wat onderdelen en vloeistof verloor. Vele concurrenten waren ervan overtuigd dat de Toll HRT Holden Commodore olie lekte en naar binnen moest. Maar men wist de wedstrijdleiding via radioverkeer ervan te overtuigen dat het slechts water betrof. Daarop besloot de wedstrijdleiding onder leiding van Tim Schenken de “Mechanical Flag” in te trekken en de leidende Toll HRT Holden verder ongemoeid te laten. Een actie die bij vele concurrenten in het verkeerde keelgat schoot. Voor de reglements-experts onder de lezers van autosport.nl heeft Schenken misschien een precedent geschapen? Want het intrekken van een dergelijke vlag stond bij velen aardig ter discussie.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet