Supercar Challenge

DSC: Inhaalrace brengt Eugène Janssen en André de Vries zege in Supersport II

Eugène Janssen en André de Vries hebben afgelopen zondag op het TT-circuit van Assen de laatste race van de Supersport II- en Sport-divisie van 2010 op hun naam geschreven. Op een opdrogende baan vond een spectaculaire race plaats, waarin het duo uiteindelijk het snelste bleek. Tweede werk Henk Thuis in zijn nieuwe BMW M3 E92 GTR, voor Pieter van Soelen. Hij kampte met versnellingsbakproblemen en verloor daarmee kostbare tijd. In de Sport-divisie hadden Peter Claassen en John van der Voort een wereldstart. Zij konden daarna ver uitlopen op hun achtervolgers, waardoor hun overwinning eigenlijk niet in gevaar kwam. Tweede eindigden Richard van den Bos en Bert van der Zweerde, die lang in een fel gevecht verwikkeld waren met teamgenoten Koen Bogaerts en Mark van der Aa.

Tekst en foto’s: PR

1

De start van de race was zeer tricky. Omdat het s’ochtends had geregend was de baan nog nat, maar met de inmiddels doorgekomen zon droogde de baan wel snel op. Veel coureurs kozen dan ook voor slicks of opgesneden slicks, maar dat zorgde bij de start al voor problemen. Diederik Sijthoff spinde namelijk in de eerste bocht, waarna Dick van der Donk tegen de Marcos van Sijthoff aanreed. Sijthoff probeerde daarna nog de pitstraat te bereiken, maar legde daarmee veel lekkende vloeistoffen op de baan. Hierdoor moest de safetycar de baan opkomen om dit alles op te ruimen.
Bij de herstart van de race was Ferry Monster het beste weg. Hij pakte in de eerste ronde de leiding, maar kon daar niet lang van genieten. De op de tweede plaats liggende Eugène Janssen passeerde hem.

2

Daarna begonnen Pieter van Soelen en Henk Thuis al snel aan te dringen bij Eugène Janssen. Janssen was een van de weinigen die op intermediates gestart was en dat bleek na een paar ronden toch niet de goede keuze. Van Soelen en Thuis gingen dan ook snel voorbij Janssen, die bovendien niet helemaal schadevrij meer was na zijn touché met Ferry Monster. Henk Thuis pakte bovendien de eerste plek over van Pieter van Soelen.
Lang kon Thuis niet van die plek genieten, omdat bleek dat hij tijdens de safetycar-situatie een andere deelnemer had ingehaald. Thuis kreeg hiervoor een drive-through, en viel hiermee terug naar een derde positie tot achter Jan van der Kooi die met zijn Lotus Exige GT3 snel naar voren gereden was.

3

Na de pitstops waren Ben Verwoerdt, Pieter van Soelen en Henk Thuis vlak bij elkaar komen te liggen. Verwoerdt moest snel lossen, maar Van Soelen en Thuis boden elkaar veel weerstand. Van Soelen moest na een paar ronden door problemen met zijn versnellingsbak toch zijn meerdere erkennen in Thuis.
Lang leek Thuis zeker van zijn eerste plek, maar toch kwam daar nog verandering in. André de Vries had namelijk het stuur overgenomen van Eugène Janssen en noteerde zeer snelle rondetijden. Vanaf de vijfde positie vloog de bestuurder van de BMW Z4 M Coupé naar voren en met nog zes minuten te gaan zat hij al aan de staart van de BMW van Thuis.

4

Toch gaf Thuis zich niet gewonnen, want hij en De Vries wisselden toch nog een paar keer ven plaats. Toch besliste De Vries de wedstrijd in zijn voordeel. Hij en Eugène Janssen wonnen dus de race, voor Henk Thuis. Pieter van Soelen eindigde ondanks zijn versnellingsbakproblemen op de derde positie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet