Supercar Challenge

DSC: Short geeft zege weg in laatste ronde, De Graaff profiteert

dsc_robert_de_graaff

De eerste race van de GT- en Supersport I-divisie van de Dutch Supercar Challenge tijdens de SLAM!FM Finaleraces was een waar spektakelstuk. Door de regenachtige omstandigheden vonden er veel spannende gevechten plaats, en spinden bovendien verschillende coureurs van de baan. De opmerkelijkste schuiver was die van Martin Short, die in de laatste ronde met ruim 30 seconden voorspong net voor de Ramshoek hard van de baan vloog. De overwinning ging hierdoor naar Robert de Graaff, voor de verrassende Rick Abresch. Cor Euser eindigde ondanks een flink beslagen voorruit op de derde positie. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Wolf Nathan en Jaap van Lagen. Tweede eindigde Nol Köhler, terwijl Carlo Kuijer knap op de derde positie finishte.

Tekst en foto’s: PR

Voor Robert de Graaff verliep de opwarmronde verre van ideaal. De bestuurder van de ETEC-Viper spinde namelijk al in de eerste bocht, en kon maar net voor de GT-bocht weer op zijn originele positie aansluiten. Ook Danny Werkman zorgde voor een spannend moment bij de start. Bij het doven van de lichten ging Werkman vol op het gas, maar zijn V8Star brak uit waardoor hij dwars op de baan kwam te staan. Wonder boven wonder konden alle overige deelnemers Werkman ontwijken.
De start van de race was voor Cor Euser en Martin Short. De twee kemphanen van weleer waren ook ditmaal zeer aan elkaar gewaagd. Beide coureurs konden uitlopen op hun achtervolgers, zijnde Robert de Graaff, Peter Versluis en Alex van ’t Hoff. Het was wel opvallend om te zien dat Jaap van Lagen zich in de regen in zijn element voelde. De snelle coureur, samen met Wolf Nathan uitkomend in de Supersport I-divisie, kon de koplopers Short en Euser goed volgen en streed lang mee om de koppositie.

dsc_versluis

Peter Versluis was bij de start zijn grote concurrent Alex van ’t Hoff voorbij gegaan, maar had daarna grote moeite om het goede tempo te vinden. Versluis, die na afloop te kennen gaf dat hij met zijn Ferrari in de regenachtige omstandigheden totaal geen grip had, moest toezien dat de voorsprong van de kop van het veld snel groter werd. Achter Versluis vormde zich bovendien een grote groep coureurs die allemaal probeerden om aan de Ferrari F430 GT2 voorbij te gaan. Dat lukte onder andere Rick Abresch en zelfs René Wijnen met de Mosler MT900 GT3, die liet zien dat Carworld Motorsport zijn nieuwe bolide steeds beter onder de knie begint te krijgen.
Versluis leek wel Alex van ’t Hoff achter zich te kunnen houden, maar in de tiende ronde lukte het Van ’t Hoff toch om aan zijn grote concurrent in het kampioenschap voorbij te gaan. Van ’t Hoff liep meteen snel weg bij Versluis, die bovendien moest toezien dat ook Dave Basu nog aan hem voorbij ging. Uiteindelijk lag Versluis voorafgaand aan de pitstops slechts op de achtste positie in zijn divisie.
Aan de kop van het veld hadden Cor Euser en Martin Short ondertussen een zeer spannend gevecht uitgevochten. Cor Euser zette alles op alles om Martin Short achter zich te houden, maar het lukte Short uiteindelijk in de negende ronde om voorbij te gaan aan Euser.
Short liep daarna snel uit, maar moest na zijn pitstop toezien dat Cor Euser toch weer voor hem was komen te liggen. Short had namelijk door zijn resultaten in de eerste races van dit seizoen nog resultaatseconden staan, waardoor hij veel tijd in moest leveren.
Robert de Graaff was ondertussen op de eerste positie komen te liggen, omdat hij minder strafseconden had dan Cor Euser en Martin Short. De Graaff moest die eerste positie echter weer snel prijsgeven, omdat hij een lekke band kreeg en daardoor een extra pitstop moest maken. De bestuurder van de ETEC-Viper viel hiermee terug tot achter Martin Short en Cor Euser.

Voor de ongelukkige Peter Versluis verliep de race nog slechter dan dat hij had gedacht. Hij spinde na de pitstops met zijn Ferrari van de baan en eindigde daarmee in de vangrails. Geen punten dus voor de Ferrari-coureur, die hiermee zijn eerste positie in het kampioenschap prijs moet geven.
De tijden van Cor Euser vielen in de slotfase van de race ver terug. De voorruit van de Marcos LM600 van Euser besloeg namelijk helemaal, waardoor de ervaren coureur door zijn zijruit moest kijken om zijn oriëntatie op het circuit te behouden. Martin Short kon hierdoor voorbij gaan aan Euser, en ook Robert de Graaff slaagde erin om de LM600 voorbij te steken. Martin Short leek in de slotfase op rozen te zitten, maar gooide zijn overwinning uiteindelijk in de laatste ronde weg. In een van de laatste bochten vloog de Engelsman namelijk met 150 km/u van de baan, waarna hij met zijn Mosler GT Cup de vangrail toucheerde. Short mocht van geluk spreken dat hij ongeschonden zijn bolide kon verlaten. De overwinning ging hierdoor naar Robert de Graaff, voor Rick Abresch, die in de slotfase nog voorbij was gegaan aan Cor Euser. Alex van ’t Hoff eindigde op de vierde positie, waardoor hij nu de koploper in het kampioenschap van de GT-divisie is.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet